Chyba każdy chciałby zarabiać pieniądze szybko i skutecznie. Niektórzy uważają, że w tym celu wystarczy wysyłać do klientów wiadomości, a sukces jest już murowany. To błąd. Skuteczny e-mail marketing opiera się na innych zasadach. Zobacz, jakich.
Spis Treści
Nie narzucaj się klientowi
Pamiętaj, że e-mail marketing polegający na wysyłaniu do klientów setek wiadomości przestaje być marketingiem, a zaczyna być działalnością spamerską. Chyba nikt z nas nie chciałby, by jego praca została uznana za SPAM. Dlatego jeżeli zależy Ci na tym, by Twoje wiadomości nie trafiały do folderu SPAM, szanuj swojego klienta i jego i granice.
Przede wszystkim zadbaj o kwestie prawne. Zanim wyślesz do klienta newsletter, pomyśl o tym, by uzyskać od niego zgodę na otrzymywanie tego rodzaju wiadomości. Aby takie działania były sprawnie przeprowadzone możesz skorzystać z modelu double opt-in. Opiera się on na takiej aktywności, że Twoje wiadomości są wysyłane wyłącznie do osób, które zostawiły w formularzu swoje dane. Dopiero, gdy taka osoba kliknie i potwierdzi, że chce zostać zapisana do newslettera, jej adres jest tam dodawany.
E-mail marketing – zbuduj interesujący przekaz
Niech treści zawarte w Twoim newsletterze będą interesujące. Zadbaj o to, by teksty nie były zbyt długie, a grafiki miały dobrą rozdzielczość. Niska jakość contentu – zarówno tekstowego, jak i wizualnego, może odstraszać klienta i zamiast zachęcić go do skorzystania z Twojej oferty, dodatkowo zniechęcić. Pamiętaj, że markę buduje się lata, a złe wrażenie można zrobić bardzo szybko. Miej tego świadomość, gdy będziesz budować content.

Fajnym rozwiązaniem jest personalizowanie wiadomości, np. podpisanie, że Jan Nowak wysyła do Ciebie wiadomość. Interesującym sposobem na pozyskanie ruchu jest umieszczenie w treści komunikatu zwrotów bezpośrednio odwołujących się do Twojego odbiorcy, np. Szanowna Julio czy Dzień dobry Pani. W ten sposób użytkownik poczuje, że nie otrzymuje e-maila wysyłanego masowo, ale ktoś bezpośrednio chce się z nim skontaktować. Dobrym pomysłem jest stworzenie takiego e-maila, który przypominałby typową wiadomość, a nie tekst marketingowy. Dbaj o zwięzłość komunikatu, a tytuł dostosowuj do tego, co jest zawarte w Twojej wiadomości.
Strona docelowa – przygotuj ją starannie
Jeśli wysyłasz newsletter to z pewnością oprócz krótkich zajawek znajdą się tam także linki, które będą przekierowywać na Twoją stronę. Zadbaj o to, by stroną, na którą wejdzie użytkownik wyglądała starannie. Interesujący newsletter to dopiero połowa sukcesu. Zadbaj o to, by miejsce, do którego klient dotrze wyglądało dobrze. Strona powinna być stworzona zgodnie z zasadami user-friendly. Dodatkowo pomyśl o tym, by Twoja strona była responsywna. Obecnie większość użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Dlatego Twoja strona internetowa powinna dobrze wyglądać na różnych sprzętach, czyli dostosowywać się do ich rozdzielczości i innych parametrów.
Sam wygląd to oczywiście nie wszystko. Bardzo istotne, by strona, do której przekierowuje link z Twojego newslettera miała wartościowe informacje i interesujące opisy. Tu przydadzą się umiejętności z zakresu content marketingu. Nie zapomnij zostawić na swojej stronie internetowej numeru telefonu do Ciebie oraz adresu e-mail. W ten sposób klient będzie miał możliwość skontaktowania się z Tobą bezpośrednio.
Call to action – zadbaj o interakcję
Aby Twój klient mógł zareagować, dodaj kilka call to action po każdym komunikacie dotyczącym konkretnej kwestii niech to będzie jedno call to action. Pozwól mu działać i odpowiadać na Twoje komunikaty. W ten sposób – z wykorzystaniem narzędzi do mierzenia klików w treści e-maila – dowiesz się, jaka forma przekazu jest najbardziej interesująca dla klienta.

Pamiętaj również o umieszczeniu przycisku, dzięki któremu klient będzie mógł bez większych trudności wypisać się z newslettera – np. gdy treść go znudzi. Możliwość łatwego wypisania się z otrzymywania wiadomości to nie fanaberia, a prawo użytkownika. RODO, które nakazuje, by odbiorca miał możliwość wycofania swojej zgody w każdym czasie.
E-mail marketing to wciąż rozwijający się obszar marketingu. Warto wykorzystać jego potencjał.
Czytaj również: Marketing internetowy – poznaj jego rodzaje