ekomarketing
fot. pixabay.com

Coraz więcej firm decyduje się na wdrażanie rozwiązań ekologicznych w swoich firmach. Takie podejście podyktowane jest zmieniającym się podejściem klientów do kwestii ochrony środowiska. Ekomarketing staje się kolejnym obszarem, w którym będzie można działać, by zachęcić konsumentów do korzystania z produktów i usług.

O biznesie ekologicznym

Jak wynika z danych zebranych przez Instytut Gallupa, około 94% ankietowanych konsumentów deklaruje, że o wiele chętniej korzysta z usług czy produktów firm, które działają ekologicznie. Potwierdza to tylko fakt, że klienci stają się coraz bardziej świadomi. Podczas swoich decyzji zakupowych zwracają uwagę nie tylko na kwestie związane z ceną produktu. Kierują się również wiedzą dotyczącą środowiska i warunków, w jakich powstają towary, które sprzedają czy są świadczone usługi, na które się decydują.

Mając taką wiedzę, warto więc wdrażać strategie marketingowe oparte na ekologicznych wartościach. Szacunek do środowiska naturalnego, oszczędność wody czy energii, a także ekologiczne rozwiązania systemowe w firmie to wszystko, czym można dzielić się z klientami.

ekomarketing
fot. pixabay.com

Jak prowadzić ekomarketing?

Działania związane z ekomarketingiem mogą obejmować zarówno informowanie klientów na temat ekologicznych rozwiązań w firmie, jak i zachęcać do podejmowania takich aktywności przez klientów. Połączenie tych dwóch elementów – edukacji ekologicznej z pokazywaniem realnym działań w rzeczywistości – zwiększa szansę sukcesu w tej formie promocji.

Z jakich kanałów komunikacji można korzystać, by mówić o ekologii i na tym koncentrować swój marketing? Oczywiście, warto prowadzić działania w social mediach. Najpopularniejsze media społecznościowe, które przyciągają całe rzesze potencjalnych klientów to Instagram, Facebook, TikTok, a coraz częściej także Pinterest, gdzie za pomocą fantastycznych grafik można przekazywać wartości ekologiczne.

Internet jest doskonałą przestrzenią do tego, by dzielić się wiedzą związaną z ekologią. Posłużyć może do tego także własny blog firmowy. Umieszczając tam wartościowe informacje czy szczegóły związane np. z oszczędzaniem wody w hali przemysłowej firmy, dodatkowo wzmacniamy przekaz. Kreujemy też wizerunek jako ekspertów z zakresu mądrego zarządzania przedsiębiorstwem w duchu ekologicznym. W ten sposób możemy zadbać również o swój personal branding.

Ekomarketing jako część marketingu tradycyjnego

Wiele kontrowersji może wzbudzać kwestia działań marketingowych tradycyjnych do promocji ekologii. Przede wszystkim należy tu bardzo uważać, by nie zostać posądzonym o hipokryzję. Np. chcemy promować ekologiczne wartości, a jednocześnie wykorzystujemy do tego ulotki, które drukujemy na papierze. W ten sposób przyczyniamy się dalszemu marnowaniu papieru. Dlatego decydując się na działania w przestrzeni tradycyjnej, trzeba dokładnie przemyśleć wszelkie kroki. Sami swoją postawą musimy udowodnić, że działamy ekologicznie.

W ramach marketingu prowadzonego poza przestrzenią internetową, możemy zdecydować się np. na akcje sadzenia drzew wokół firmy czy w innej okolicy. Drzewa – jak wiadomo – produkują tlen. Jeden hektar lasu może wyprodukować ok. 700 kg tego pierwiastka, w ten sposób wypełniając dobowe zapotrzebowanie na tlen dla 2500 ludzi. Są to ogromne wartości, dlatego warto angażować się w ekomarketing, realnie działając i dawać dobry przykład.

ekomarketing
fot. pixabay.com

Innym rozwiązaniem, którym można się chwalić jest np. rezygnacja z korzystania z papierowych talerzyków czy kubków na rzecz tych szklanych. Dobrym sposobem na prowadzenie działań w ramach ekomarketingu jest dawanie pracownikom dodatków pieniężnych lub innych w zamian za przyjeżdżanie do pracy rowerem lub zamianę auta na komunikację miejską. W ten sposób pokazujemy, że zależy nam na czystszym powietrzu i rzeczywiście chcemy w nie inwestować.

Ekomarketing to obszar, w którym można aktywnie działać, wykorzystując do tego nie tylko narzędzia marketingu internetowego, np. content marketing czy infografiki, ale również swoją postawą i drobnymi gestami na co dzień udowadniać jak ważne jest dbanie o przyrodę.

Czytaj także: Trendy w marketingu na 2022 rok

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here