Jednym z najważniejszych elementów dobrze prowadzonego biznesu jest niewątpliwie skuteczna komunikacja na poziomie firma – klient. W dobie Internetu użytkownicy szukają kontaktu z firmami nie tylko po to, by dowiedzieć się więcej o danym produkcie, ale także, by znaleźć odpowiedź na nurtujące ich pytania. Przedsiębiorstwo postrzegane jest jako grupa ekspertów, którzy pomagają nam w wyborze różnych rozwiązań, które dość luźno łączą się z usługami oferowanymi przez firmę. Warto zdać sobie sprawę z potrzeby zaistnienia naszej marki w Internecie – długofalowe działania mogą bezpośrednio przełożyć się na pogłebienie sukcesu firmy. Nie wystarczy już prosta strona internetowa z podstawowymi informacjami. Internauci mają niemalże nieograniczoną ilość witryn do wyboru, a od wartościowej treści dzieli ich zaledwie kilka kliknięć. Relację z konsumentami możemy budować na wiele sposobów, dzięki czemu będziemy mogli trafić nie tylko do osób zainteresowanych zakupem naszej usługi bądź produktu, lecz także niezdecydowanych, którzy dopiero szukają informacji na dany temat.

Blog firmowy
Jednym z najlepszych i najbardziej efektywnych sposobów na nawiązanie kontaktu z dużą ilością potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą użytkowników jest założenie bloga firmowego. Za jego pomocą możemy wdrożyć kilka ścieżek narracji – zarówno pokazywać życie firmy, ważne konferencje czy szkolenia z naszym udziałem, opowiadać o najnowszych wiadomościach branżowych, a przy okazji prezentować nasze produkty. Blog firmowy daje nam szansę ciągłej interakcji z konsumentami, poprzez zamieszczone przez nich komentarze, udostępnienia czy subskrypcje. Wchodząc z nimi w dialog, możemy dowiedzieć się o realnych potrzebach i tematach, którymi są szczególnie zainteresowani. To pomoże nam lepiej sprecyzować grupę docelową i określić cele biznesowe. Ciekawy content przełoży się bezpośrednio na większe zainteresowanie oraz wygeneruje ruch na blogu oraz stronie. Blog firmowy to także jedna z metod na kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród odbiorców - możemy zamieścić tam informacje na temat przestrzeganych w naszym przedsiębiorstwie wartości lub przybliżyć historię i osiągnięcia firmy.

Newsletter i listy mailingowe
Prowadzenie bloga to także dobry sposób na ciągłe poszerzanie naszej listy mailingowej. Zamieszczając na każdej stronie nienachalny formularz zachęcający do zapisania się do newslettera, dodatkowo zwiększamy szansę na pozyskanie nowego klienta. Dzieląc listę na grupy, które potrzebują zróżnicowanych komunikatów, utworzymy uporządkowane narzędzie do kontaktu z klientami. Treści, które chcemy wysyłać klientom, warto podzielić na kilka ścieżek narracji. Klienci bezpośrednio zainteresowani kupnem potrzebują innych informacji niż ci, którzy dopiero badają funkcjonalność niektórych usług. Wysyłane przez nas wiadomości powinny być jak najbardziej spersonalizowane, by ściśle odpowiadały potrzebom odbiorców. 
Tworząc ścieżki narracji dla mailingu, warto korzystać z różnorodnych formatów - może to być kurs online, pakiet rad dla przedsiębiorców czy najświeższe informacje branżowe. Relację z odbiorcami warto pogłębiać, budując spójny komunikat na wszystkich kanałach społecznościowych. Wysyłając w e-mailu linki do bloga firmowego lub filmu instruktażowego na Facebooku budujemy większy zasięg, jednocześnie zwiększając szansę na kontakt z nowymi klientami. 

Profil firmy na Facebooku
Obecność firmy w mediach społecznościowych to od jakiegoś czasu obowiązek każdego dobrego przedsiębiorcy. Jednym z najpopularniejszych portali społecznościowych wciąż pozostaje Facebook. Jak podaje portal Statista.com, w 2016 roku zgromadził aż 16.55 miliona użytkowników. Prognozy mówią, że do 2021 roku liczba ta przekroczy próg 20 milionów. Kolejną zaletą Facebooka jest to, że konta na nim mają przedstawiciele różnych grup społecznych. Znaleźć tam można dzieci, młodzież, dorosłych, a także coraz więcej osób w wieku 50+. 
Facebook pozwala publikować zróżnicowany content – do wyboru mamy między innymi tradycyjne posty, infografiki, video lub zdjęcia w formacie 360. Za pomocą portalu możemy także prowadzić transmisję na żywo. Facebook oferuje bardzo bogaty wybór płatnych reklam, a dzięki bardzo dokładnym wytycznym możemy idealnie sprecyzować grupę docelową, do której chcemy skierować komunikat. Warto jednak pamiętać, że ten kanał wymaga systematyczności i ciągłej interakcji z użytkownikami. 

Zdjęcia, które mówią
Klienci mogą szukać marki także poprzez inne medium – bardzo modny obecnie Instagram. Według danych udostępnionych przez NapoleonCat, w Polsce z Instagrama korzysta już 2.9 miliona użytkowników, z czego ponad 60% procent stanowią osoby w wieku od 18 do 34 lat. Na tym portalu największą wartością są efektowne zdjęcia. Co ważne, ten portal ma dość wysoki próg wejścia - jeśli nasza firma nie może zapewnić użytkownikom stałej dawki estetycznych ujęć, lepiej skoncentrować swoje działania na innej platformie. Instagram to dobry wybór m. in. dla branży kosmetycznej, biur podróży, restauracji bądź sklepów z odzieżą, biżuterią i dodatkami.