infografiki
fot. pixabay.com

W wielu treściach marketingowych pojawiają się infografiki. Zobaczmy, kiedy najbardziej opłaca się je stosować. Jakimi zasadami należy się kierować tworząc tego rodzaju materiały? Wyjaśniamy w dzisiejszym artykule.

Infografika – co to takiego?

Zapewne każdy z nas widział w życiu infografikę. Infografika to taki rodzaj contentu, który opiera się na połączeniu warstwy słownej z warstwą graficzną. Takie powiązanie obrazu ze słowem wpływa na odbiorcę perswazyjnie – odbiorca lepiej rozumie zaprezentowaną treść. Infografika to nic innego jak grafika informacyjna. Jest po prostu sposobem na wizualizację informacji. Jej głównym celem jest takie przekazanie danych, by było one przejrzyste i przystępne dla odbiorcy.

Mówi się, że początki infografiki sięgają czasów starożytnych. Zdaniem niektórych badaczy pierwsze infografiki powstały w czasach rozwoju pism obrazkowych. To właśnie pismo obrazkowe i np. naskalne malowidła są postrzegane jako pierwsze formy infografik. Jednakże za pierwszego ojca współczesnej infografiki uznaje się Williama Playfaira, który pod koniec XVIII wieku opublikował w swojej książce pierwsze w historii wykresy. W swojej publikacji zastosował różne typy wykresów: powierzchniowy, liniowy, słupkowy i wiele innych.

infografiki
fot. pixabay.com

Gdzie stosuje się infografiki?

Wraz z rozwojem Internetu i mass mediów, infografiki stały się popularne. Współcześnie z tego rodzaju contentu korzystają dziennikarze, a także twórcy Internetowi czy copywriterzy piszący artykuły na blogi firmowe czy portale internetowe. Znanym przykładem infografiki jest np. prognoza pogody, która jest w taki sposób rozrysowana na mapie, by była łatwa w odbiorze.

Infografiki z powodzeniem można stosować np. pisząc e-booki albo tworząc raporty z działań marketingowych. Za pomocą tego narzędzia marketingowego można w łatwy sposób przedstawić sukcesy, które odnieśliśmy w ramach działań marketingowych.

Z infografik korzysta się nie tylko w Internecie, np. w mediach społecznościowych, na Instagramie czy Facebooku, ale to narzędzie jest wykorzystywane również w świecie telewizji. Dzięki temu łatwiej o zrozumienie ogólnego przekazu wiadomości.

Z infografik warto korzystać w ramach content curation.

Dlaczego warto stosować infografiki?

Okazuje się, że ludzki mózg jest w stanie zapamiętać więcej informacji zawartych na infografikach niż czytając tylko tekst. Dlatego stosowanie tej formy przekazywania danych jest bardzo przydatne, zwłaszcza, gdy chcemy nauczyć się czegoś na pamięć. To wyjaśnia również fakt, że tego rodzaju treści dostępne są w różnych podręcznikach czy książkach.

Warto także wskazać, że internauci o wiele chętniej czytają takie treści, które są odpowiednio udekorowane. Najpopularniejszymi postami są te, które zawierają niewiele tekstu, a dużo materiału graficznego. Co więcej, współcześnie ogrom informacji nas przytłacza na tyle, że ludzki mózg wytworzył sobie umiejętność filtrowania całej strony w poszukiwaniu interesujących treści. Pierwsze w oczy rzuca się im wówczas infografika.

Czytaj także: Co składa się na sukces marketingowy firmy?

Najważniejsze zasady tworzenia infografik
infografiki
fot. pixabay.com

Tworząc infografiki warto kierować się zasadami, które sprawią, że infografiki spełnią swoje główne zadania opisane przez Edwarda Tufte’a w jego książce „The Visual Display of Quantitative Information”. Zgodnie z jego wskazaniami, infografika pełni takie funkcje jak przekazanie informacji, ułatwienie porównywania danych czy przedstawić informacje stopniowo – od ogółu do szczegółu.

Znamienna jest opinia jednego z twórców, Davida McCandlessa, który wskazuje na to, że infografiki mają w sobie „coś magicznego, coś, co pozwala na przyjmowanie wiedzy w nich zawartej bez wysiłku”. W taki właśnie sposób powinniśmy tworzyć swoje infografiki.

Infografika powinna być utrzymana w podobnej tonacji, czcionki powinny być jednakowe. Należy postawić na minimum znaków, a maksimum treści. Najpierw przedstawiajmy najbardziej ogólne zagadnienia, a potem je uszczegóławiajmy. Na początku pracy warto ustalić najważniejsze nagłówki, słowa kluczowe oraz tematy, które musi zawierać infografika. Taki plan ułatwi nam późniejsze działanie. Zadbajmy o jednakowy styl jeśli chodzi o wszystkie ikonki. Nie należy także przesadzać z ilością treści. Lepiej treść podzielić na kilka tematycznych infografik niż tworzyć jedną długą.

Wyróżnia się kilka typów infografik. Są to infografiki procesu, czasu, geograficzne, porównawcze, życiorysów. Infografiki powinny być dostosowane do grupy docelowej.

Infografiki to świetny sposób na przedstawianie danych. Warto z nich korzystać, by wzbogacać swoje treści.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here