Pozyskiwanie nowych klientów oraz budowanie sieci stałych partnerów jest bardzo ważnym, jeśli nie najważniejszym, aspektem każdej firmy. To właśnie od poziomu sprzedaży zależy bowiem jej rentowność. Zadanie jest o tyle trudne, że na rynku działa bardzo dużo podmiotów z tej samej branży, a im większa konkurencja, tym ciężej trafić do nowych klientów. Warto pamiętać o budowaniu zasięgu firmy oraz świadomości marki – klienci muszą o nas usłyszeć, by w ogóle zainteresować się sprzedawanym przez nas produktem. W tym artykule opiszemy kilka sposobów pozyskiwania nowych zleceń, które mogą wam pomóc w rozwoju firmy.

cold mailing

 

Budowanie bazy kontaktów, cold mailing

Cold mailing to narzędzie, z którego korzystają głównie handlowcy i marketerzy, jednak może okazać się przydatny do budowania relacji z klientem bez względu na oferowany produkt czy usługę. Projektując naszą wiadomość, warto mieć na uwadze, że klienci stali się bardziej wymagający – łatwo identyfikują nachalne przekazy reklamowe i szybko się ich pozbywają. Aby nasz odbiorca rzeczywiście otworzył wiadomość i ją przeczytał, musi się ona wyróżniać spośród setek podobnych ofert. Jeśli nie mamy własnej bazy kontaktów, warto przemyśleć zakup od zewnętrznej firmy – tworzenie takiej listy często jest pracochłonne i zajmuje dużo czasu. Kolejnym krokiem powinna być dokładna analiza grupy odbiorców, co pomoże nam spersonalizować i udoskonalić wiadomość. Informacje, jakie warto zgromadzić, to przede wszystkim dane osobowe, nazwa firmy, branża, numer telefonu oraz preferencje zakupowe danego konsumenta.

Jeśli zależy nam na wysokiej efektywności, warto śledzić raporty po każdej wysłanej wiadomości – to one powiedzą nam, kiedy warto zmienić komunikat. Warto pamiętać, że kluczem do sukcesu w cold mailingu jest przede wszystkim dopasowanie komunikatu do odbiorcy – zamiast wysyłać tysiące wiadomości do przypadkowych użytkowników, skoncentrujmy się na mniejszej liczbie potencjalnie zainteresowanych klientów.

jakość obsługi

 

Reklamy Google Adwords i pozycjonowanie

Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania jest bez wątpienia jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie konwersji na naszej stronie. Już podczas budowania strony internetowej warto zająć się pozycjonowaniem, ponieważ jest to proces wymagający długiego czasu oczekiwania. Prawidłowe dobranie fraz i słów kluczowych w połączeniu z optymalizacją oraz linkowaniem sprawi, że z pewnością pozyskamy grono nowych klientów. Pracując nad optymalizacją warto zadbać również o dobre parametry techniczne strony – ostatnie aktualizacje Google wzbogaciły algorytm wyszukiwania o funkcję weryfikującą dostosowanie strony do urządzeń przenośnych, tak więc nieprzystosowanie do mobile będzie skutkować niską pozycją w wynikach wyszukiwarki. Kolejnym elementem pozycjonowania powinien być wartościowy content, który pozwoli użytkownikom nas znaleźć a przy okazji wygeneruje ruch na stronie.

Jeśli jednak zależy nam na szybkich efektach, warto zainwestować w reklamy Google Adwords. Niewątpliwie jednym z plusów tej formy promocji jest rodzaj rozliczania się – płacimy wyłącznie za tych użytkowników, którzy faktycznie przejdą na naszą stronę internetową. Warto pamiętać, że pozycja naszej reklamy w Google Adwords zależy od tzw. AdRank, na który składa się wiele elementów, takich jak m. in. deklarowany koszt kliknięcia, trafność reklamy czy jakość strony docelowej. Ostatnie aktualizacje pozwalają przedsiębiorcom stworzyć lepsze komunikaty – Google wprowadziło nowe formaty reklamowe, spośród których warto wymienić przykuwające wzrok reklamy elastyczne, nowe reklamy lokalne w mapach oraz kierowanie demograficzne. Taka forma reklamy jest bardzo efektywna jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych klientów.

optymalizacja



Monitoring Internetu, umieszczenie na stronie Live Chatu

Stacjonarne punkty obsługi przyzwyczaiły klientów do szybkiej, profesjonalnej odpowiedzi na ich pytania odnośnie do oferowanego produktu. Strony internetowe nie zawsze potrafią sprostać tym wymaganiom – zamieszczone na nich informacje często są niewystarczające, przez co zniechęceni klienci opuszczają naszą witrynę. Rozwiązaniem tego problemu może okazać się umieszczenie na stronie tzw. live chatu, umożliwiającego wirtualną rozmowę na chacie ze sprzedawcą w czasie rzeczywistym. Ze względu na szybkość reakcji, live chat ma przewagę nad infolinią oraz pocztą elektroniczną – klient nie musi dzwonić do biura obsługi ani czekać długo na e-mail, może wymieniać wiadomości bezpośrednio ze sprzedawcą. Jest to jedna z bardziej efektywnych metod na pozyskiwanie klientów poprzez zatrzymanie ich na naszej stronie, a w konsekwencji udaną konwersję.

Kolejną z efektywnych metod może okazać się monitorowanie Internetu ukierunkowany na daną kategorię, dzięki czemu będziemy mogli trafić bezpośrednio do klientów szukających naszego produktu. Co więcej, możemy ustawić również monitorowanie generycznych zapytań, takich jak „szukam”, „poszukuję” oraz „czy może ktoś polecić”, „czy ktoś poleca”, co pozwoli nam dotrzeć z komunikacją do grupy szczególnie zainteresowanej zakupem. Plusem tej metody jest przede wszystkim realny kontakt z potencjalnym klientem – naszym zadaniem jest jedynie zaoferowanie mu naszych usług. Ponadto, proces pozyskiwania zleceń w ten sposób jest niezwykle prosty i nie wymaga znajomości zaawansowanych narzędzi.

komputer

Mimo że pozyskiwanie nowych zleceń i klientów jest zadaniem trudnym, istnieje kilka metod, które pozwalają uporać się nam z tym problemem. Warto pamiętać, że pierwsze kroki w budowaniu rozpoznawalności firmy zawsze są trudne. Inwestycje w działania reklamowe zazwyczaj okazują się bardzo efektywne i zwracają się nam po jakimś czasie. Wartościowa baza kontaktów to również jedno z najlepszych rozwiązań – jeśli uda nam się nawiązać kontakt z danym klientem, mamy duże szanse przekształcić naszą relację w stałą współpracę, a to wydaje się najważniejsze w procesie rozwoju firmy.