Ponad 50% zleceń dla małych i średnich firm, których jest w Polsce prawie 2 mln, pochodzi z Internetu. Prawie 80% ludzi, zanim skorzysta z usług jakiejś firmy, szuka informacji na jej temat w sieci - googluje ją. Wydawałoby się więc, że wszyscy zdają sobie sprawę z tego jak bardzo ważne jest aby firma posiadała własną stronę internetową … a jednak tylko 44% wszystkich firm w Polsce posiada własna stronę www. Nie wynika z to z tego, że jesteśmy jakimś mało cywilizowanym krajem bo w USA, Brazylii czy Wielkiej Brytanii jest podobnie.

Powód tego jest prosty - zbudowanie strony internetowej dla firmy, która będzie przynosiła firmie wymierne korzyści jest skomplikowane i przerasta większość przedsiębiorców. Niektórzy zachęceni reklamą próbują zrobić stronę samodzielnie przy użyciu szablonu - takie kreatory oferuje wiele firm jak Home.pl, wix.com, czy 1and1.pl. Niestety po kilku minutach okazuje się, że stworzenie strony w oparciu o szablon nie jest wcale takie proste jakby mogło się wydawać na początku - generalnie jest dokładnie tak jak ze wszystkim w biznesie. Na początku mamy niepoinformowany optymizm, który przechodzi w poinformowany pesymizm i finalnie lądujemy w dolinie śmierci.

97% firm w Polsce to małe i średnie firmy, które wcale nie mają ochoty szkolić się, żeby stać się ekspertami do spraw marketingu internetowego. Nie wynika to z tego, że nie mają kompetencji, czy potencjału ale z bardzo prostej rzeczy - oni nie mają na to czasu. Każdy, kto prowadzi małą firmę wie, że nie ma czasu na “nicnierobienie” - żeby zarobić trzeba skupić się na swojej pracy. Oczywiście fajnie zdobywać nową wiedzę ale nie możemy znać się na wszystkim. Jeżeli jesteśmy dobrą kosmetyczką, fryzjerką, hydraulikiem, trenerem osobistym, czy trenerką jogi to rozwijamy się w kierunku naszych zainteresowań i na tym powinna być skupiona nasza uwaga.

Kiedyś było prosto - najpierw były papierowe książki telefoniczne i wystarczyło w nich być obecnym, żeby mieć zlecenia. Potem papierowe książki przeszły do internetu i nadal było to proste - jestem w katalogu to mam zlecenia … a potem wszystko zaczęło się komplikować. Katalogów pojawiło się na tyle dużo, że żaden z nich nie jest w stanie zbudować masy krytycznej - nie wystarczy być w jednym, żeby efektywnie pozyskiwać zlecenia z internetu.

Konsumenci tak samo jak przedsiębiorcy potrzebują prostych rozwiązań. Dlatego konsumentowi nie chce się pamiętać, że hydraulika szukam w katalogu X, a lekarza w katalogu Y. Konsument wie, że jeżeli chce cokolwiek znaleźć szuka tego w Google. Oczywiście wyszukiwarka Google nie jest jedynym źródłem pozyskania zleceń i nowych klientów dla firm - część ludzi trafia nadal do katalogów bo one wydają kasę na reklamy w Google. Są też jeszcze media społecznościowe. Są także narzędzia takie jak mapy Google. Część ludzi zadaje nadal pytania na forach internetowych i czeka cierpliwie na odpowiedź.

Jak widać źródeł pozyskania klientów jest całkiem sporo i nawet jak pierwszym miejscem gdzie konsument szuka danego usługodawcy jest Google to niekoniecznie trafi on bezpośrednio na jego stronę internetową. Istotnym słowem jest tutaj “bezpośrednio” - to słowo uzasadnia istotność posiadania strony internetowej przez każdą firmę bo niekoniecznie ktoś trafi na tą stronę bezpośrednio ale finalnie z pewnością na nią trafi. Firmowa strona internetowa jest tym miejscem, w które trafia klient zawsze - nieważne, czy znalazł nas bezpośrednio w Google, katalogu czy ktoś polecił mu nasze usługi na Facebook. Finalnie trafia on właśnie tam i dlatego posiadanie własnej strony jest tak istotne.

Zanim przejdziemy do tego jak stworzyć dobrą stronę internetową dla firmy to należy wskazać jeszcze jeden bardzo istotny argument dlaczego warto taką stronę posiadać. Kiedyś funkcjonowało coś takiego jak foldery firmowe - dla tych co nie pamiętają to były takie teczki z ofertą danej firmy. W obecnych czasach takim folderem, w którym znajduje się aktualna oferta naszej firmy jest właśnie jej strona internetowa. Dlatego ważne jest aby ta strona nie była tylko prostą wizytówką ale była zbudowana w taki sposób aby mogła rozwijać się razem z firmą.


To teraz po tym przydługim wprowadzeniu przechodzimy do meritum, czyli jak stworzyć internetową stronę firmową. Podstawowe założenia jest takie, że dobra strona internetowa jest jak opowiadanie o firmie - ta historia powinna przekonać potencjalnego klienta do tego, żeby skorzystał z jej usług.

 

1. Zebranie informacji o firmie w jednym miejscu - brief marketingowy

Na początek należy zebrać w jednym miejscu wszystkie informacje o naszej firmie - profesjonalnie nazywa się to przygotowanie tzw. briefu marketingowego, który zawiera wszystkie istotne informacje o naszym biznesie, do kogo kierujemy ofertę i jaki mają cel nasze działania. Tu ważne jest żeby wypisać również wszystkie usługi, czy produkty jakie mamy w swojej ofercie. Ważne jest również, żeby zastanowić się jakie są przewagi konkurencyjne naszego biznesu w stosunku do potencjalnej konkurencji bo jeżeli konsument będzie porównywał kilka ofert to warto mu ułatwić życie.

 

2. Przygotowanie architektury informacji - makieta strony

Jak mamy już zebrane wszystkie informacje o naszej firmie w formie briefu to teraz należy je posegregować. Z jednej strony przemyśleć co jest najbardziej istotne na początek aby przekonać konsumenta - jakie są główne argumenty, które mogą go przekonać do tego żeby skorzystał z usług naszej firmy. Drugim krokiem jest uporządkowanie danych wg. tematyki - wszystko co związane z naszą ofertą powinno być w zakładce oferta, wszystko co związane z firmą powinno być w zakładce firma, a wszystko co związane z cennikiem powinno być w zakładce cennik. Oczywiście na stronie mogą też być referencje, galeria zdjęć, czy inne sekcje. Ważne jest jednak żeby nie przekombinować bo optymalna liczba elementów w menu głównym na stronie firmowej to 5. Jeżeli trzymamy się tej zasady to mamy pewność, że klient nie zagubi się na naszej stronie i znajdzie tam wszystko czego szuka bez potrzeby używania wyszukiwarki na stronie lub innego tego typu narzędzia z epoki kamienia łupanego. Nawet najbardziej rozbudowaną ofertą usług da się pokazać w taki sposób, żeby nie było to proste dla klienta. Przecież w tym wszystkim nie chodzi o to, żeby klient zdobył pełną wiedzę na temat naszej oferty tylko o to, żeby zainteresować go nią na tyle, żeby finalnie skontaktował się z nami i skorzystał z naszych usług.

 

3. Przygotowanie profesjonalnych tekstów

Makieta, którą stworzyliśmy w poprzednim kroku nie zawiera tekstów - tzn. można w niej wskazać jaki rodzaj komunikatu ma być w danej sekcji ale finalnie ktoś musi taki komunikat przygotować, żeby przemawiał on do konsumenta. Przygotowaniem tekstów zajmują się copy-writerzy - czyli ludzie profesjonalnie zajmujący się pisaniem tekstów reklamowych bo przecież strona internetowa to jest element marketingu naszej firmy i tak powinniśmy ją traktować. Ludzie nie lubią za dużo czytać więc teksty powinny być krótkie - przekaz musi być prosty. Unikamy długich i nudnych wypracowań i piszemy tylko o najbardziej istotnych wartościach. Reszta komunikacji zostanie uzupełniona w następnym kroku, w którym przygotowana będzie grafika - bo pełna komunikacja to tekst i grafika / zdjęcia razem. Tych dwóch rzeczy nie należy traktować nigdy oddzielnie.

 

4. Opracowanie graficzne strony

Wiemy już jakie informacje powinny być na naszej stronie. Mamy przygotowane gotowe teksty i wiemy gdzie je chcemy umieścić. Podstawa jednak to ubrać to wszystko teraz razem w taki sposób aby zrobić dobre wrażenie na naszych potencjalnych klientach. Do tego potrzebujemy profesjonalnego grafika, który wie jak projektować grafikę na potrzeby stron internetowych. Musi on myśleć 3 ekranami i w taki sposób przygotować projekt, żeby wyświetlał się on prawidłowo na komputerze, tablecie i telefonie bo to są urządzenia, z których może trafić do nas nasz potencjalny klient.

 

5. Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek - działania SEO on-site

Oprócz tego, że naszą stronę odwiedzają potencjalni klienci to odwiedzają ją także roboty Google i innych wyszukiwarek, żeby zapisywać informacje, które potem wyświetlane są w wyszukiwarce. Google idzie w tym zakresie już bardzo daleko i w zasadzie dla każdej branży chce wyniki pokazać w indywidualny sposób. Oprócz podstawowych meta-danych, które pokazują się w wynikach wyszukiwania do wyszukiwarki można przekazać obecnie znacznie więcej. Dzięki tzw. rich-snippets możemy  wskazać oceny i recenzje od naszych klientów, możemy wskazać jakie są ceny naszych usług, możemy wskazać godziny otwarcia naszego lokalu oraz kanały kontaktu - jak klient może się skontaktować naszą firmą. Tym wszystkim zazwyczaj zajmuje się osoba, która ma wiedzę w tematyce optymalizacji pod kątem wyszukiwarek - to jest tematyka, z której można napisać kilka doktoratów, a same zasady i możliwości zmieniają się kilkaset razy w ciągu roku.

 

6. Oprogramowanie strony / system do zarządzania treścią

Na stronę internetową naszej firmy klient może trafić z telefonu, tabletu albo komputera. Na każdym z tych urządzeń strona powinna wyświetlić się w taki sposób aby zrobić na nim dobre wrażenie. Strona powinna również prawidłowo działać na różnego rodzaju przeglądarkach jak Safari, IE czy Chrome. To wszystko wymaga jej właściwego oprogramowania. Tak jak wspomniałem wcześniej dobra strona internetowa powinna rozwijać się razem z firmą dlatego ważne jest, żebyśmy mogli później, po jej stworzeniu, w łatwy sposób zarządzać treściami, które się na niej znajdują. Nie chodzi tu tylko o zmianę tekstów ale również łatwość dodawania nowych sekcji, czy podstron. Jeżeli, któregoś dnia dojdziemy do wniosku, że warto prowadzić bloga na naszej stronie to dodanie jego nie powinno stanowić najmniejszego problemu.

 

7. Integracja z mediami społecznościowymi, mapami i katalogami

Firmowa strona internetowa powinna agregować możliwie wszystkie informacje na temat naszego biznesu w jednym miejscu. Jeżeli więc posiadamy profile w mediach społecznościowych to warto pokazać tą informację na stronie bo może to być źródło łatwego dotarcia do nowych klientów. Strona internetowa to również centralne źródło informacji o firmie dla różnego rodzaju katalogów czy map - możliwe jest przykładowo takie zintegrowanie strony z mapami Google, żeby zmiana godzin otwarcia na stronie od razu była widoczna na mapach Google, czy na naszym profilu na Facebook.

 

8. Optymalizacja hostingu i grafik

Wyszukiwarki dbają o to, żeby strony internetowe były dla użytkowników - żeby znajdowali tam informacje, których szukają. W ramach dbania o pozytywne doświadczenia użytkowników ważne jest także to, żeby strona internetowa ładował się szybko - tutaj liczą się nawet ułamki sekund. Nie warto umieszczać naszej strony firmowej na jakimś zagranicznym hostingu bo to może wydłużyć czas jej ładowania. Aby skrócić czas w jakim strona otwiera się użytkownikowi warto również zadbać o to, żeby wykorzystywała ona narzędzia, które optymalizują grafiki i zdjęcia w taki sposób aby nie obciążały zbytnio łącza podczas ładowania - pamiętajmy, że nie każdy użytkownik posiada szybkie łącze internetowe.


Strona internetowa to oczywiście dopiero początek. Aby zaczęli odwiedzać ją klienci trzeba zainwestować w narzędzia marketingowe bo samo się nic nie dzieje. Oczywiście możemy liczy, że finalnie dzięki temu, że jest ona porządnie wykonana Google doceni jej jakość i po kilku miesiącach pojawimy się wysoko w wynikach wyszukiwania. Pytanie tylko, czy możemy sobie pozwolić na czekanie na klientów, czy chcielibyśmy przyspieszyć całość procesu. Aby to zrobić musimy zainwestować w reklamę. Najprostsze jest oczywiście wykupienie reklamy na Google, czy Facebook ale warto zrobić to z głową, żeby nasza inwestycja przyniosła oczekiwany zwrot. W tym zakresie również wartość wykonać działania na stronie internetowej.

Po pierwsze należy pod stronę internetową podłączyć narzędzia analityczne, które zbadają jaki efekt przynoszą nasze działania reklamowe. Po drugie warto na stronie zbierać informacje o użytkownikach w formie bazy danych - to pozwoli nam w terminie późniejszym dotarcie do osób, których już kiedyś nasza oferta zainteresowała. Dodatkowo są obecnie dostępne narzędzia, które dzięki wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji są w stanie przeanalizować użytkowników odwiedzających naszą stronę i znaleźć w internecie inne osoby, które mają podobne cechy i też mogą być zainteresowane ofertą naszej firmy.


Myśląc poważne o pozyskaniu zleceń z internetu dla naszej firmy nie możemy iść na kompromis. Strona zrobiona przez studenta politechniki to nie jest rozwiązanie. Posiadanie samego profilu na Facebook to nie jest rozwiązanie. Jakaś tam strona zrobiona w oparciu o szablon to nie jest rozwiązanie bo jakaś tam strona da nam jakieś tam efekty. Tylko kompleksowe podejście do obecności firmy w internecie może przynieść wymierne korzyści w postaci zleceń i nowych klientów. Tu nie ma drogi na skróty i nie należy wierzyć magikom, którzy twierdzą, że naszą “bylejaką” stronę wypozycjonują w wyszukiwarce i dzięki temu będziemy mieli klientów - bo to może się skończyć ręką przebitą gwoździem … z pozdrowieniami na Pan Ząbek i ekipa “Pytanie na Śniadanie” ;-)