Prowadzisz swój biznes i uważasz, że Twoja firma jest zbyt mała, by zrealizować kampanię reklamową w sieci? A może twierdzisz, że profil na portalu społecznościowym jest wystarczającą formą promocji? Nic bardziej mylnego – w przestrzeni wirtualnej można reklamować wszystko, zaś same działania często bywają bardziej skuteczne od tradycyjnych form promocji. Udana kampania składa się z kilku faz, dzięki którym masz szansę dokładnie zaplanować przewidywane efekty.

Zdefiniuj odbiorcę

Pierwszym działaniem powinno być określenie grupy docelowej. Zastosuj podstawowe kryteria społeczne i demograficzne, postaraj się zidentyfikować potrzeby odbiorców i odgadnąć, co może ich zainteresować. Spróbuj znaleźć pomysł, dzięki któremu przygotowane komunikaty będą miały szansę dotrzeć do potencjalnych odbiorców.

Sprawdź jak działa konkurencja i jakie mechanizmy stosuje – dzięki temu unikniesz powielania utartych schematów. Postaraj się wyróżnić swoją ofertę, kreując pozytywny wizerunek firmy. Zastanów się także nad produktem bądź usługą, którą zamierzasz promować. Podkreśl wyjątkowe cechy czy szczególne walory. Nie ograniczaj się do własnego zdania – zrób ankietę, pytaj pracowników oraz klientów.


Określ cele biznesowe

Cele muszą być spójne nie tylko ze strategią marketingową, ale również sprzedażową. Przeanalizuj je bardzo uważnie, przemyśl co realnie możesz osiągnąć. Uwzględnij wielkość budżetu jakim dysponujesz. Warto, by swoje założenia finansowe mniej więcej odpowiadały budżetowi konkurencji.

Przeanalizuj dostępne narzędzia i skup się na tych, które zapewnią najlepsze dotarcie do grupy docelowej. Kilka kanałów promocji może zapewnić lepszy efekt.


Oprócz strony internetowej, stwórz także landing page

Landing page to prosta strona, na którą kierowany jest użytkownik wskutek podejmowanych przez firmę działań marketingowych. Zadaniem strony jest realizacja jednego, ściśle określonego celu, który możemy później zmierzyć za pomocą współczynnika konwersji.

Odwiedzający po przekierowaniu na stronę docelową ma zrealizować ściśle określone zadanie np. złożyć zamówienie czy zakupić określony produkt. Pamiętaj, że dzisiejsi klienci bywają niecierpliwi –oczekują intuicyjnego, przejrzystego układu treści. Jeśli na stronie docelowej znajdą się poszukiwane przez nich informacje, możesz mieć pewność, że wizyta skończy się konwersją.

Dobrze przygotowane landing page pozwalają w prosty sposób przeanalizować skuteczność wybranych kanałów marketingowych, dzięki czemu dają szansę od razu poprawić niektóre elementy czy wdrożyć zmiany. Wykorzystanie tego typu strony to sposób na szybsze i celniejsze trafienie do potencjalnego klienta, przy jednoczesnej redukcji wydanych środków.


Zadbaj o optymalizację witryny

Nawet jeśli stworzona przez nas strona zawierać będzie bardzo interesującą i oryginalną treść, nie zagwarantuje nam to sukcesu ani upragnionych zysków. Aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, trzeba najpierw zadbać o optymalizację strony. Prawidłowo wykonana optymalizacja pozwala wyświetlać naszą firmową stronę www na wyższych pozycjach wyszukiwania, jednocześnie zwiększając ruch na stronie, co może mieć bezpośredni wpływ na ilość przeprowadzanych transakcji czy sprzedanych produktów. Warto zadbać o parametry techniczne oraz strukturę serwisu, ponieważ to właśnie te cechy sprawdzane są przez roboty wyszukiwarki. Nie należy zapominać o szybkości wczytywania strony – inwestycja w dobre serwery zawsze się opłaca.

Równie ważnym elementem jest optymalizacja treści. Publikacja ciekawych i spójnych tekstów to sposób na przyciągnięcie większej liczby potencjalnych klientów. Udostępniane materiały powinny być także dość obszerne – dłuższe artykuły pozwalają wyczerpać temat, są także lepiej traktowane przez roboty Google. Szczególną uwagę należy zwrócić na formatowanie tekstu i stosowanie wyróżników, takich jak kursywa czy wypunktowanie. Dobrym rozwiązaniem jest również dodanie estetycznych zdjęć czy krótkich filmów – to właśnie te elementy tworzą user experience. Ciekawa kreacja zachęca użytkownika do obejrzenia reszty strony, dzięki czemu firma łatwiej zapada mu w pamięć.




Połącz stronę z mediami społecznościowymi

Przed założeniem firmowego konta na portalu społecznościowym, warto przejrzeć ofertę najpopularniejszych stron. Ważne, by wybrać portal najbardziej pasujący do specyfiki naszej branży. Komunikacja powinna być systematyczna – wrzucanie postów raz na miesiąc nie przyniesie nam wymiernych korzyści.

Większość właścicieli firm termin social media utożsamia głównie z Facebookiem. Nie jest to błąd, bowiem to właśnie ten portal sprawdza się niemalże w każdej branży, oferując skuteczną promocję marki. Warto stworzyć strategię oraz kalendarz publikacji, tak by udostępniane przez nas posty wiązały się tematycznie z oferowanym przez nas towarem bądź usługami. Musimy także mieć świadomość, że bez inwestycji w reklamy Facebook Ads nie możemy liczyć na zdobycie polubień czy większego zasięgu.

Instagram to kolejne medium przydatne w kampaniach reklamowych. Portal jest wprost stworzony dla branży modowej czy gastronomicznej, bowiem największą wartością na Instagramie jest estetyka.

Warto zainteresować się także ofertą Google+. Na tym portalu publikujemy posty nie po to, by nawiązać interakcję z fanami, lecz by podnieść pozycję naszej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Pomaga nam w tym odpowiedni dobór słów kluczowych i hashtagów.

Mimo że tworzenie kampanii w sieci nie jest procesem łatwym, nie należy się poddawać. Działania promocyjne w większości przypadków przekładają się bezpośrednio na zwiększenie poziomu sprzedaży, pozwalają także budować zasięg i powiększać grono zaufanych klientów. Przed rozpoczęciem kampanii warto przeprowadzić analizę sytuacji wyjściowej, a więc wyznaczyć słabe i mocne strony firmy. Nie należy także zapominać o zdefiniowaniu grupy docelowej oraz celów, jakie chcemy osiągnąć. Wartościowa strona internetowa oraz obecność firmy w social mediach to kolejne ważne elementy udanej kampanii. Strategia jest fundamentem działań – dobrze skomponowana, zapewni nam sukces.