Marketing rekomendacji to takie działania, które mają na celu wywołanie „fali rekomendacji” na temat produktu czy usługi. Co istotne, rekomendacje są tu nieopłaconą, szczerą opinią konsumenta. Dowiedz się więcej na temat tej formy reklamowania produktów oraz usług.
Spis Treści
Marketing rekomendacji – na czym polega?
Marketing rekomendacji to taki sposób prowadzenia działań promocyjnych firmy, który polega na wywołaniu serii rekomendacji produktu czy usługi, a następnie rozpowszechnianie tych opinii z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. Istotną częścią tego rodzaju marketingu są kampanie product seeding. Polegają one na dostarczeniu wybranej grupie klientów produktów do testowania. Następnie tacy testerzy pozostawiają opinie na temat dostarczonych im próbek.
Co ważne, tego rodzaju rekomendacje nie mogą być opłacone ani wymuszone na potencjalnym kliencie. Jego opinia ma być szczera oraz dobrowolna. Opinie mogą być przekazywane w tradycyjny sposób, np. podczas rozmów ze znajomymi czy rodziną, ale również za pośrednictwem mediów społecznościowych, np. na profilu marki na Facebooku, Instagramie czy we wpisach na Twitterze czy LinkedInie.
Kto bierze udział w kampaniach z zakresu marketingu rekomendacji?
Zastanawiasz się, kto zazwyczaj jest uczestnikiem tego rodzaju kampanii marketingowych? Podpowiadamy. Wśród osób, które warto zaangażować do takich akcji marketingowych, znajdują się konsumenci, którzy lubią pierwsi dowiadywać się o różnych nowinkach oraz rozmawiać na ich temat ze swoimi znajomymi. Świetnie nadadzą się do tego typu działań promocyjnych również blogerzy czy vlogerzy, którzy udzielają się w sieci. Wówczas od marketingu rekomendacji już krok od infleuncer marketingu.

Co jest celem marketingu rekomendacji?
Jak już zostało przedstawione powyżej, głównym zadaniem marketingu rekomendacji jest nakłonienie do wyrażenia opinii na temat produktów tych konsumentów, którzy mieli okazję naprawdę je przetestować. Ich komentarze opierają się na prawdziwym doświadczeniu z produktem, a nie są wytworem wyobraźni np. zatrudnionej osoby do dokonywania tego rodzaju wpisów. Tym samym, marketing rekomendacji w swoim założeniu jest o wiele bardziej etyczny niż np. marketing szeptany, a przez co o skuteczniejszy niż dodawanie opinii bez pokrycia. Osoby czytające komentarze na temat konkretnego produktu w pewnym momencie mogą odkryć, co jest prawdą, a co nią nie jest. Dlatego zakłamywanie rzeczywistości zawsze jest ryzykownym przedsięwzięciem.
Na co zwracać uwagę podczas prowadzenia kampanii rekomendacji?
Jeżeli zajmujesz się marketingiem rekomendacji to Twoim pierwszym zadaniem jest dobranie odpowiedniej grupy konsumentów, która będzie testować Twój produkt. Możesz się z nimi skontaktować na wiele sposobów. Przede wszystkim możesz wykorzystać do tego e-mail marketing, np. kontaktując się z osobami, które szukają opinii o konkretnych produktach w sieci. Udostępniając im za darmo taki towar, dajesz im możliwość przetestowania rzeczy bez żadnych zobowiązań. Innym sposobem jest zachęcenie do testowania poprzez kontakt bezpośredni, np. zapraszając do testów napotkanie osoby na ulicy. Kolejnym krokiem jest przekazanie produktów osobom zainteresowanym z prośbą o ich ocenienie.
Takie rekomendacje wydają się być o wiele bardziej wiarygodne, bo testerzy zwracają uwagę nie tylko na pozytywne aspekty produktu, ale też te negatywne. Dzięki temu przyszły klient otrzymuje pełny obraz produktu – z jego zaletami i wadami. Mówiąc o wadach zwiększamy swoją wiarygodność, ponieważ rzadko kto decyduje się na to, by ujawnić niedociągnięcia związane ze swoim produktem. Jeżeli to zrobimy w umiejętny sposób, może udać się nam zwiększyć sprzedaż produktów.
Sprawdź także: Remarketing – co to jest?

Gdzie można umieszczać rekomendacje?
Uczestnicy takiego badania swoje rekomendacje mogą umieszczać w różnych miejscach w sieci. Komentarze mogą zostawiać na wizytówce Google, a także w mediach społecznościowych. Ciekawym pomysłem jest stworzenie wpisu blogowego dotyczącego produktów albo nagranie filmiku na YouTube, gdzie zostaną przedstawione zalety i wady konkretnego towaru.
Marketing rekomendacji to sposób na to, by pozyskać prawdziwe opinie od konsumentów, którzy zdecydowali się na przetestowanie naszych produktów. Publikacja takich opinii nie może być wymuszona.
Czytaj także: Ambient marketing – czym jest?