marketing społeczny
fot. pixabay.com

Marketing społeczny to inaczej wykorzystanie technik marketingowych do spraw oraz problemów, które mają charakter społeczny. Dzięki temu można łatwo przekonać konkretne grupy społeczne do przyjęcia określonych poglądów czy stylu życia. Zobacz, jakie narzędzia możesz wykorzystać w ramach tego rodzaju kampanii.

Marketing społeczny – czym jest?

Marketing społeczny to wykorzystanie metod i narzędzi marketingowych do tego, by poruszać najważniejsze tematy związane ze społeczeństwem czy innymi ważnymi kwestiami związanymi z ludzkim życiem. Ten rodzaj marketingu jest stosowany np. w celu promocji zdrowia czy pozytywnych zachowań w społeczeństwie.

Uznaje się, że autorami pierwszej definicji marketingu społecznego był Philip Kotler i Gerard Zaltman. To oni w 1971 roku wskazali, że marketing społeczny opiera się na „planowaniu, wdrażaniu oraz kontrolowaniu programów, które wpłynąć mają na zwiększenie przyswojenia idei społecznych”.

Współczesne definicje marketingu społecznego wskazują, że jest to sposób rozwiązywania problemów społecznych, a więc niekomercyjnych, używając do tego różnego rodzaju kampanii społecznych. Właśnie warto zwrócić uwagę na fakt, iż marketing społeczny musi posiadać przynajmniej jeden pozaekonomiczny cel. Powinien on nawiązywać od społecznego dobra.

Dobrze przeprowadzone działania w ramach marketingu społecznego mogą pomóc rozwiązywać problemy społeczne, etyczne czy środowiskowe.

marketing społeczny
fot. pixabay.com

Kto chętnie angażuje się w marketing społeczny?

W tego rodzaju akcje angażują się zarówno duże przedsiębiorstwa, które mają już wypracowaną pozycję na rynku, jak i małe mikrofirmy. Z marketingu społecznego, jako metody reklamowania ważnych treści korzystają również organizacje pożytku publicznego. W marketing społeczny bardzo chętnie angażują się młode osoby.

Nie można tu pominąć również działań podejmowanych przez różnego rodzaju organizacje non-profit oraz organizacje prywatne i publiczne.

Jakie jest podstawowe zadanie marketingu społecznego?

Celem marketingu społecznego jest budowanie świadomości odbiorców poprzez edukowanie na różne tematy. Dzięki temu odbiorcy zyskują wiedzę, która pozwoli im na lepsze funkcjonowanie oraz czerpanie większych korzyści i radości z życia.

Bardzo często sektor zdrowotny sięga po marketing społeczny, by uczyć społeczeństwo jak ważne są np. profilaktyczne badania. W ten sposób – jeżeli przekaz okaże się skuteczny – bardzo dużo osób może zbadać się wcześniej – nim pojawią się pierwsze objawy konkretnej choroby. Dzięki temu leczenie może przebiegać lepiej, a choroba nie być tak wyniszczająca dla chorego.

marketing społeczny
fot. pixabay.com

Tego rodzaju kampanie mają zachęcać do bezpiecznego zachowania na drodze. Z tego typu przekazów dowiadujemy się, np. co jest głównym czynnikiem ryzyka jeżeli chodzi o wypadki drogowe. Picie alkoholu, pośpiech czy brak koncentracji mogą spowodować wiele szkód w życiu. Dlatego marketing społeczny ma być formą przestrogi dla społeczeństwa. Oczywiście, to, czy finalnie ktoś skorzysta z tego rodzaju rad, zależy tylko od jego nastawienia, ale dzięki marketingowi społecznemu i prowadzonych w jego ramach kampanii, ma możliwość zdobycia nowej wiedzy w zasadzie bez jej szukania. Wystarczy, że włączy telewizję czy odwiedzi popularne strony w Internecie, bo to właśnie tam często można znaleźć tego rodzaju materiały stworzone na potrzeby kampanii.

Marketing społeczny – najważniejsze narzędzia

Kampanie w ramach marketingu społecznego można tworzyć z zastosowaniem popularnych narzędzi marketingowych. Nie ma tu większych ograniczeń w tym zakresie. Dlatego twórcy takich przekazów sięgają zarówno po marketing tradycyjny, telewizję, radio i outdoor czy billboardy, jak i po Internet. To przestrzeń Internetu daje możliwość dotarcia do niespotykanej rzeszy ludzi, a przy tym wejście z nimi w dialog. Twórca reklamy ma więc niemal od razu informację zwrotną na temat stworzonych materiałów. Oczywiście, w ramach marketingu można zadbać o content marketing, używać języka korzyści oraz prowadzić działania w social mediach: na Instagramie czy Facebooku. To jednak nie koniec i każdy może szukać nowych rozwiązań.

Marketing społeczny to ważna gałąź marketingu, która wciąż ewoluuje.

Czytaj także: Co to jest SEM? Wyjaśnienie pojęcia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here