Od czasu do czasu wchodzę sobie w tryb wyszukiwania prywatnego w mojej przeglądarce i sprawdzam na jakiej pozycji jest moja strona www.fachowcy.pl na frazę "strony internetowe dla firm". Oczywiście mamy też narzędzia, które na bieżąco śledzą codziennie średnią pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania ale jako tradycjonalista robię to czasami ręcznie. Nudząc się w przerwie pomiędzy świetami i nowym rokiem wykonałem tą czynność ponownie i okazało się, że na pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania wskoczyła jakaś dziwna strona - zrobiłem wtedy zrzut ekranu i postanowiłem śledzić pozycję tej dziwnej strony w kolejnych dniach. Po 5 dniach strona spadła na drugą pozycję, a po dziesięciu na czwartą - dzięki temu nasza strona fachowcy.pl wskoczyła znowu do pierwszej trójki - hura! Tak wyglądała ta dziwna strona:

Sztuczne pozycjonowanie w Google

Ta "dziwna strona", która wskoczyła na pierwszą pozycję jest to oczywiście strona zrobiona przez jakichś magików od pozycjonowania, którzy starali się oszukać Google i nawet im się udało ... ale tylko na chwilę. Jakieś 5-10 lat temu tego typu rankingi i porównania były bardzo popularne i wtedy działały. Od tamtej pory algorytm Google nieco poszedł do przodu i tego typu ściema już nie przechodzi. Jeżeli Google widzi, że ludziom dana strona nie przynosi żadnych korzyści - wchodzą na nią i od razu wychodzą, nie robi ona furory w mediach społecznościowych, renomowani wydawcy nic o tej stronie nie piszą, to znaczy, że coś z tą stroną jest nie tak i trzeba jej pozycje obniżyć. 

No dobra, to co zrobić, żeby strona Internetowa waszej firmy była wysoko w wynikach wyszukiwania? Są firmy na rynku, które w mojej ocenie robią niezły przekręt - podpisują umowę z klientem na pozycjonowanie, gdzie ten zaczyna im płacić dopiero wtedy, kiedy jego witryna będzie na pierwszej stronie wyników wyszukiwania google na daną frazę / słowo kluczowe. Na pierwszy rzut oka, przedsiębiorcy, który nie jest z branży internetowej mogłoby się wydawać, że jest to uczciwa umowa - płacę dopiero wtedy kiedy moja strona firmowa będzie wysoko w wynikach wyszukiwania. To są niestety tylko pozory, bo każdy, kto gwarantuje konkretną pozycję waszej strony www w wynikach wyszukiwania jest w mojej ocenie oszustem, gdyż po prostu tej pozycji w wynikach wyszukiwania nie da się zagwarantować.

Po pierwsze ma na nią wpływ zbyt wiele czynników i wie o nich tylko Google. Oczywiście części można się domyślać ale nigdy nie będziemy znali wszystkich. Po drugie wyniki wyszukiwania Google są zależne od wielu parametrów. Oczywiście możemy śledzić średnią pozycję danej witryny w sieci ale raczej śledzenie tej pozycji przy pomocy narzędzia, które dostarczyła nam firma z którą mamy umowę nie jest najlepszych pomysłem - może przynajmniej jakby był jakiś serwis niezależny, który mierzy średnią pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania to miałoby to większy sens. Od czego zależą więc wyniki które widzimy w naszej wyszukiwarce:

  1. Kto szuka? Google analizuje nasze indywidualne relacje z różnymi osobami i wyświetla nam indywidualne wyniki w zależności od tego jakie strony historycznie wybierała nasza sieć znajomych. Tu przez sieć znajomych rozumie się przede wszystkim ludzi podobnych do nas. Podobnych znaczy ludzi z podobnymi zachowaniami w sieci. 
  2. Jakiego urządzenia używa? W zależności od tego, czy wpisujesz zapytanie do wyszukiwarki z telefonu, tabletu, czy komputera, w zależności od tego z jakiego rodzaju przeglądarki internetowej korzystasz, za każdym razem możesz mieć inne wyniki wyszukiwania dla tej samej frazy.
  3. Z jakiej lokalizacji szuka? W zależności od tego, czy w momencie kiedy wpisujesz zapytanie jesteś w Poznaniu, czy w Warszawie to wyniki takiego zapytania dla tej samej frazy mogą być różne. Co więcej, w zależności w jakich lokalizacjach przebywasz więcej czasu albo w zależności od tego jakie lokalizacje odwiedzałeś w ostatnim czasie wyniki wyszukiwania mogą być różne. Nawet w zależności od tego z jakiej dzielnicy w danym mieście zadajesz pytanie do Google to wyniki wyszukiwania mogą być różne.
  4. Kiedy szuka? W zależności czy szukasz rano, czy wieczorem, czy szukasz w sobotę, czy w środę to wyniki wyszukiwania mogą być różne. 

Dlaczego ta strona, od której zacząłem mój wpis, spada systematycznie w wynikach wyszukiwania? Bo jest bezużyteczna dla użytkowników i Google to wie i pewnie niedługo ta strona zniknie całkowicie z wyników wyszukiwania. W budowaniu pozycji w internecie jest tak samo jak w budowaniu marki w prawdziwym świecie - nie ma drogi na skróty. Trzeba się napracować, żeby zbudować silną markę w sieci i wtedy Google to docenia dając nam wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Trzeba występować na konferencjach, a wideo z naszych wystąpień powinno być dostępne w sieci i odpowiednio zoptymalizowane w taki sposób, żeby wskazywać na naszą markę. Trzeba angażować się w różnego rodzaju branżowe inicjatywy jak przygotowywanie raportów rynkowych, czy analiz - można je przygotowywać samemu ale można także uczestniczyć aktywnie w analizach przygotowywanych przez różnego rodzaju organizacje branżowe. Trzeba aktywnie tworzyć artykuły lub wpisy na bloga i dzielić się nimi w mediach społecznościowych w taki sposób, żeby wywoływały one zaangażowanie - to nie może być nudne - żeby to robić trzeba znać się na mediach i wiedzieć co ludzie chcą dostać. Prawdziwy PR (Public Relations) jest teraz ważny jak nigdy dotąd jeżeli chodzi o zbudowanie prawdziwej pozycji naszej strony intenretowej w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście są pewne fundamenty, które można zrobić poprawnie i które dają dobrą podstawę do budowania naszej marki w Internecie. Dlatego właśnie stworzyliśmy naszą ofertę pakietów oferowanych w ramach Fachowcy.pl - usługi zawarte w tych pakietach dają solidny fundament do budowania pozycji Twojej firmy w sieci. My zmieniamy rynek. Niektórym może się wydawać, że my tylko buduemy strony internetowe tak jak wiele innych firm, ale jest jedna rzecz inna w naszym podejściu. A w zasadzie dwie rzeczy. Pierwsza rzecz to, że my nie podchodzimy do strony internetowej jak to dzieła, które robimy i zapominamy. Każda firma się rozwija, a każdy krok jej rozwoju powinien być odzwierciedlony na jej stronie internetowej. Obecność firmy w internecie to proces ciągły i tylko w taki sposób można zbudować silną markę w sieci. Druga rzecz, którą robimy inaczej to podchodzimy kompleksowo do obecności firmy w internecie - nie tylko budujemy stronę ale także dajemy firmie wszystkie narzędzia niezbędne do tego aby pozyskać zlecenia z internetu. Wszystko to dostarczamy w taki sposób, żeby była pełna automatyzacja bo wiemy, że przedsiębiorca jest zajętym człowiekiem i nie ma co liczyć na to, że stanie się ekspertem od marketingu internetowego - on ma być fachowcem w swojej dziedzinie, a całość pracy na obecnością jego firmy w internecie powinien powierzyć fachowcom od internetu - taka urzekająca jest nasza historia ;-)

A jaka jest Twoja historia? Opowiedz nam o niej a my powiemy Ci co możemy dla Ciebie zrobić - kliknij tutaj.