Optymalizacja firmowej strony internetowej pod kątem SEO to jeden z najważniejszych obowiązków każdego przedsiębiorcy. Najnowszy ranking wyszukiwarek Gemius pokazuje nam, że ponad 97% wszystkich zapytań polskich internautów w okresie od 5 do 18 czerwca tego roku pochodzi z wyszukiwarki Google. Inni gracze, tacy jak Bing czy Yahoo, zajmują kolejno 1,30% oraz 0,75% - jak widać, rynek jest całkowicie zmonopolizowany. Większość ruchu na stronie generowana jest zazwyczaj poprzez wyszukiwarkę, a więc metodą na zwiększenie skuteczności naszej strony staje się przede wszystkim zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto uświadomić sobie, że "pozycjonowanie" jest procesem, a więc na efekty naszych działań trzeba niestety poczekać. Mimo wszystko, jest to jedna z najlepszych metod na generowanie ruchu na stronie, a co za tym idzie, wyższy współczynnik konwersji i poziom sprzedaży.

seo dla strony internetowej

Przede wszystkim mobile i white hat SEO

Ciągły wzrost liczby użytkowników Internetu motywuje amerykańskiego giganta do tworzenia aktualizacji, które mają poprawić komfort zarówno internautów, jak i założycieli stron internetowych. Nowe algorytmy Google mają ogromny wpływ na pozycjonowanie – nawet jeśli nasza strona była stworzona pod SEO, po aktualizacji algorytmu pozycja strony internetowej może ulec wahaniom. Dzieje się tak dlatego, że z każdą aktualizacją wprowadzane są nowe wymagania, których spełnienie przesądza o naszej pozycji w SERP, czyli wynikach wyszukiwania.

W roku 2017 wzrosło znaczenie urządzeń mobilnych – według badań przeprowadzonych przez We Are Social i Hootsuite, już połowa ludzkości korzysta z Internetu, zaś 46% z nich łączy się z siecią za pomocą smartfonów i tabletów. Optymalizacja stron pod urządzenia mobilne jest obecnie priorytetem – stworzenie prostego interfejsu i wersji mobilnej (responsive web design) o przejrzystym układzie to jedne z najważniejszych elementów SEO. Google zapowiedziało zmianę dotychczasowej zasady iż to desktopowa wersja strony internetowej jest brana pod uwagę przy ocenie i ustalaniu pozycji strony w wyszukiwarce na rzecz wersji mobilnej. Warto poświęcić uwagę także kwestii projektowania UX and UI, czyli kreowania pozytywnych wrażeń z pobytu na naszej stronie poprzez poprawę jej funkcjonalności i użyteczności oraz optymalizację parametrów technicznych, takich jak szybkość ładowania, układ czy interfejs. Praktyki, których należy unikać, to przede wszystkim kradzież treści, wątpliwej jakości przekierowania, urwane teksty, cloaking oraz słabe linkowanie – taka strona nigdy nie zyska dobrej pozycji w wynikach Google. Próba oszukania algorytmów Googla poprzez zastosowanie nienaturalnego budowania linków prowadzących do naszej domeny (Black Hat SEO) może przynieść krótkotrwałe efekty ale w dłuższym okresie czasu tylko jej zaszkodzi. Algorytm Googla jest udoskonalany kilkaset razy w roku w celu poprawienia jakości dostarczanych wyników w wyszukiwarce, a próba manipulowania może się zakończyć całkowitym wykluczeniem domeny (lub konkretnej podstrony) z wyszukiwarki lub obniżeniem pozycji (np o 100 miejsc).

 


co wpływa na pozycję strony internetowej

Nowe czynniki rankingowe i sztuczna inteligencja

Ostatnie doniesienia Google zdradzają, że jednym z nowszych czynników rankingowych został certyfikat bezpieczeństwa SSL – pojawiły się doniesienia, że strony pozbawione certyfikatu SSL otrzymają od wyszukiwarki kategorię „Niezabezpieczona” a nawet „Niebezpieczna”. Jednym z najnowszych elementów algorytmu jest również RankBrain, czyli mechanizm sztucznej inteligencji. Ma duże znaczenie w procesie pozycjonowania – został zakwalifikowany jako trzeci pod względem ważności (zaraz po zawartości strony i linkowaniu) czynnik wyznaczania pozycji w wyszukiwarce (SERP - Search Engine Result Page). RankBrain koncentruje się na weryfikowaniu zamieszczonej na stronie treści – nie chodzi tutaj o bezmyślne zapełnienie strony, lecz o udostępnianie wartościowego contentu. Firmy z ciekawymi materiałami będą mogły liczyć na wysokie pozycje w rankingu. Długie, urozmaicone zdjęciami teksty zamieszczone na stronie mogą nam pomóc zyskać upragnioną pozycję w wynikach wyszukiwania. Ważnym czynnikiem jest również dzielenie tekstów poprzez zastosowanie nagłówków H1, H2 czy H3, czyli znaczników HTML określających strukturę tekstu. Optymalizując stronę pod kątem SEO warto skoncentrować się na każdym z powyższych elementów, ponieważ ostatecznie wszystkie są kluczowe dla pozycji i efektywności naszej strony.

audyt seo strony internetowej

Audyt SEO pomoże nam naprawić błędy

Często zdarza się, że mimo przeprowadzonej optymalizacji, nasza strona nadal nie zajmuje wysokiego wyniku w wyszukiwarce. Pomocny w tym przypadku może okazać się audyt SEO, podczas którego specjaliści wskażą nam błędy i udzielą rad w stosunku do każdego aspektu strony. Taki raport da nam szczegółową analizę problemów, które łatwo możemy naprawić, umożliwiając naszej stronie zajęcie wyższej pozycji. Warto pamiętać, że audyt SEO nie opisze nam dokładnie wszystkich czynników rankingowych – specjaliści szacują, że jest ich około 200, lecz Google nie udostępnia zbyt wielu danych na ten temat. Firmy takie jak Searchmetrics co roku publikują raporty na ten temat, jednak jest to jedynie wiedza hipotetyczna, powstała na bazie analizy stron o wysokich pozycjach.

Audyt SEO powinien koncentrować się na badaniu indeksowania, a więc tego, czy w wynikach wyszukiwania pojawiają się wszystkie strony, które chcielibyśmy tam umieścić. Oprócz tego analiza dotyczy widoczności naszej strony pod kątem poszczególnych fraz, poprawności linkowania zewnętrznego i wewnętrznego, zgodności fraz z treścią publikowaną na stronie oraz konstrukcji adresów URL. Podczas audytu bada się również parametry techniczne, takie jak struktura i układ strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych, szybkość ładowania, certyfikaty bezpieczeństwa oraz ogół parametrów związanych z UX, czyli wrażeniami z pobytu na stronie. Audytorzy w komentarzach do raportu powinni wskazać nam elementy priorytetowe dla optymalizacji – pamiętajmy, że każdy błąd ma inną wartość, a przebudowanie całej witryny nie zawsze będzie gwarancją sukcesu. Dobrze wykonany audyt jest jednak bardzo pomocny i może dać nam wskazówki przydatne w podnoszeniu pozycji, co bezpośrednio przełoży się na wyższe wyniki sprzedaży.