tekst próbny
fot. pixabay.com

Zostałeś zaproszony do wzięcia udziału w rekrutacji, ale warunkiem przejścia dalej jest przygotowanie tekstu próbnego? Zobacz, kiedy warto napisać tekst próbny, a kiedy zrezygnować z takiej opcji.

Tekst próbny – czym jest?

Na wstępie wyjaśniamy, co należy rozumieć przez sformułowanie „tekst próbny”. Otóż, jest to fragment, próbka Twojego stylu, którą przekazujesz potencjalnemu klientowi w celu zdobycia oferowanego przez niego zlecenia. Próbka oznacza, że taki tekst nie powinien być zbyt długi. Dopuszczalna długość to około 1000-2000 znaków ze spacjami. Jeżeli Twój klient wymaga dłuższej treści, uważaj, bo być może ktoś chce Cię naciągnąć na wykonanie darmowej pracy.

Dlatego zanim podejmiesz się realizacji tekstu próbnego, sprawdź, jaka jest jego długość. Być może ktoś Twoim kosztem chce zyskać bezpłatny materiał.

Zobacz również: Marketing salonu kosmetycznego – wskazówki

Tekst próbny – kiedy pisać?

Na napisanie tekstu próbnego możesz się zgodzić wówczas, gdy klient proponuje Ci zapłatę za jego wykonanie. To oczywista sytuacja. Obie strony coś zyskują. Ty – jako twórca pewność, że otrzymasz wynagrodzenie za wykonaną pracę, a Twój zleceniodawca – próbkę tekstu, która wskaże mu, czy warto inwestować w Ciebie jako pracownika.

tekst próbny
fot. pixabay.com

Tekst próbny warto napisać również wtedy, gdy chcemy dostać pracę w jakimś miejscu, ale nie mamy w swoim portfolio gotowych materiałów, które moglibyśmy przedstawić swojemu potencjalnemu klientowi jako próbki naszej pracy. Warto wówczas stworzyć sobie wcześniej kilka przykładowych tekstów w tematyce, którą będziemy podejmować współpracując z wybranym klientem.

Czytaj także: Firmowy blog – dlaczego warto prowadzić?

Kiedy decydować się na darmowy tekst próbny?

Zasadniczo powinniśmy pamiętać, że za pracę należy się wynagrodzenie. Dlatego co do zasady nie powinniśmy decydować się na pisanie tekstów za darmo. Od tej reguły istnieje jednak kilka wyjątków, o których mowa poniżej.

Jeżeli zależy Ci bardzo na podjęciu pracy w konkretnym miejscu, a jednym z kroków, który dzieli Cię od zdobycia upragnionego stanowiska jest napisanie tekstu próbnego – próbuj i pisz. Możesz np. zastrzec na piśmie, że tekst nie może zostać wykorzystany do celów innych niż proces rekrutacji. Co więcej, wiele firm stosuje tego rodzaju zapis, by zapewnić kandydatów i przyszłych potencjalnych pracowników, że stworzone przez nich materiały nie zostaną przez nich wykorzystane w nieuprawniony sposób.

Przed podjęciem się napisania tekstu, warto sprawdzić, jakie opinie w sieci posiada określony klient. Jeżeli widać, że inni twórcy i autorzy tekstów wypowiadają się źle na jego temat, warto kilkukrotnie rozważyć podjęcie się zadania napisania próbnego tekstu.

Tekst próbny za darmo możemy napisać również wtedy, gdy jego stworzenie nie zajmie nam wiele czasu, np. kilkanaście minut, a profity, które możemy osiągnąć dzięki takim treściom będą ogromne. Pamiętajmy jednak, by tworzenie tego typu darmowych treści nie weszło nam w krew. Za każdą pracę należy się zapłata, a ryzykować możemy tylko wtedy, gdy korzyści są porównywalnie większe niż straty.

tekst próbny
fot. pixabay.com

Sprawdź: Zdjęcia stockowe – czym są i jak je pozyskać?

Tekst jako próba sił dla twórcy

Tekst próbny jest nie tylko dla firmy, ale również dla autora. To okazja do tego, by twórca zapoznał się z wymaganiami potencjalnego zleceniodawcy. Autor może także sprawdzić, czy współpraca z konkretną firmą jest dla niego satysfakcjonująca. Dzięki takiemu tekstowi redaktor treści czy copywriter może sprawdzić, co jest dla niego opłacalne, a co nie.

W ten sposób może również ustalić zasady współpracy z konkretnym klientem i tak wypracować standardy pracy. Pisanie tekstu próbnego i dostarczenie go klientowi to również szansa na poznanie gustu przyszłego zleceniodawcy oraz zdobycie wiedzy o tym, jak oceniają naszą pracę inni.

Uczciwa informacja zwrotna pozwoli podnieść jakość dostarczanego contentu i z pewnością wpłynie na poziom treści, które będzie tworzył autor, redaktor czy copywriter. Każdy z tych zawodów opiera się na pisaniu, choć każdy z nich w inny sposób wykorzystuje narzędzie jakim jest pisanie.

Napisanie tekstu próbnego i dostarczenie go specjaliście w celu oceniania umiejętności pisarskich może stanowić dobry początek do przyszłej kariery związanej z tworzeniem treści czy content marketingiem. Warto więc skorzystać z takich możliwości oceny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here