Cały czas na rynku pojawiają się różnego rodzaju usługi dla małego biznesu. A to znanylekarz.pl gdzie można sprawdzić opinie na temat danego lekarza i zarezerwować wizytę, a to Booksy.net gdzie można umówić termin u fryzjera, czy kosmetyczki. Są też historyczne katalogi takie jak PKT.pl, PanoramaFirm.pl, czy lokalne jak Trójmiasto.pl gdzie m.in. można sprawdzić dane kontaktowe danego biznesu.

Wczoraj doświadczyłem na własnej skórze słabości katalogów. Było święto więc wszystkie apteki były zamknięte - trzeba było szukać tej, która ma dyżur. Kiedyś było prościej bo wystarczyło podjechać do pierwszej lepszej apteki i na jej witrynie sprawdzić gdzie jest tzn. najbliższa apteka dyżurna. Teraz przez mnogość aptek ta praktyka chyba umarła.

Stwierdziłem więc, że znajdę najbliższą czynną aptekę przez Google - wpisałem “otwarte apteki Gdańsk”, dla upewnienia się wpisałem też alternatywnie “dyżury aptek Gdańsk” i na pierwszym miejscu pokazał mi się jakiś wysoko-wypozycjonowany katalog aptek. Sprawdziłem adresy tych aptek w Google Maps i pojechałem do najbliższej. Po przybyciu na miejsce okazało się, że w miejscu gdzie powinna być apteka jest … pizzeria. Objechałem jeszcze dwie kolejne apteki z listy i ani jedna nie była czynna mimo tego co było napisane w katalogu. Dopiero zmotywowany zawodem technologicznym przypomniałem sobie gdzie jest apteka czynna 24h i do niej pojechałem.

Ta sytuacja nasunęła mi na myśl takie oto przemyślenie - oczywiście można uzależniać się od katalogów i postawić na jeden z nich typu ZnanyLekarz.pl, czy Booksy.net. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że żaden z tych biznesów nigdy nie będzie na pierwszym miejscu na frazy, które przyjdą konsumentowi do głowy aby wpisać w Google szukając konkretnej usługi oraz biorąc pod uwagę fakt, że nie wszyscy w pierwszej kolejności wejdą do tych serwisów oraz zakładając, że jedyną, domyślną wyszukiwarką do wszystkiego na koniec dnia będzie Google lub ew. Siri to absolutnie kluczowe jest, żeby każdy biznes budował swoją obecność w Internecie w oparciu o swoją własną stronę firmową www.

Oczywiście dobra strona www, która ma wszystkie zaawansowane funkcjonalności takie jak rezerwację wizyty przez internet, wykorzystanie inteligentnych tagów Google (rich snippets), integracja z Google maps, czy możliwość dynamicznego zarządzania godzinami otwarcia nie jest łatwa do przygotowania i dlatego większość małych firm takiej usługi nie posiada. 

Zastanówmy się jednak jakby mogła wyglądać moja wczorajsza sytuacja z aptekami, gdyby przynajmniej część z nich miała stronę www, która jest wykonana nie przez studenta za 1 tys. zł ale przez fachowców, którzy na swoją platformę dzięki której wytwarzają kompleksową obecność firm w internecie wydali ponad 12 mln zł. Po pierwsze jakby wpisał do Google “najbliższa otwarta apteka” to od razu dostałbym listę aptek, które są otwarte i są w pobliżu - nawet nie musiałbym wpisywać, że chodzi o Gdańsk bo Google wie, że jestem teraz w Gdańsku. To wymaga jednak, żeby lokalizacja takiej apteki była zweryfikowana w Google i żeby ta apteka miała własną stronę internetową. Co z godzinami otwarcia - w “inteligentnych tagach Google” jest możliwość takiego opisania treści na stronie, żeby wskazać które to są godziny otwarcia, który to jest mój adres korespondencyjny, a który to jest adres mojego lokalu.

Najważniejsza rzecz na koniec. W wynikach wyszukiwania Google zawsze będzie wiele katalogów, w który znajdzie się Wasza firma i na to nie macie wpływu. Nie macie też wpływu na to, żeby w tych wszystkich katalogach były aktualne informacje na temat waszej firmy - to jest nie do opanowania. My w ramach pakietów przy wykorzystaniu naszych systemów pilnujemy 10 głównych katalogów dla danej branży, a i tak jest to wyzwanie. Na co macie zatem wpływ? Macie wpływ na to co znajduje się na waszej stronie internetowej. To właśnie strona waszej firmy powinna być tym głównym miejscem gdzie są wszystkie aktualne informacje na temat waszego biznesu. Jeżeli któregoś dnia wasza firma będzie zamknięta to napiszcie o tym na swojej stronie. Oczywiście dobrze, żeby ta informacja była odpowiednio opisana dla Google, żeby uwzględnił ją pokazując wyniki wyszukiwania potencjalnemu Klientowi.

Drodzy przedsiębiorcy! Jesteście niezależni tylko wtedy kiedy macie swoją własną stronę www zrobioną porządnie. Nie dajcie się uzależnić od jednego serwisu lub aplikacji, która powie, że będzie Wam dostarczać klientów i zlecenia. Waszą aplikacją, która ma dostarczać Wam zlecenia i nowych klientów z internetu jest INTERNET, a Waszym własnym miejscem w tym Internecie jest WASZA WŁASNA STRONA INTERNETOWA!

 

Sprawdź nasz system rezerwacji wizyt online dostępny w pakietach oferowanych przez Fachowcy.pl