Wszyscy wiemy, że Google jest liderem jeżeli chodzi o rynek wyszukiwania treści w internecie. Czegokolwiek byśmy nie szukali w sieci to zazwyczaj zwracamy się do tej właśnie wyszukiwarki. Co decyduje o tym, na której pozycji w wynikach wyszukiwania znajdzie się dana strona? Jeżeli masz firmę, to z pewnością wiesz jak ważne jest to aby była ona wysoko w wynikach wyszukiwania bo tylko wysoka pozycja zapewnia zlecenia dla Twojego biznesu. 

Od czego więc zależy pozycja naszej strony firmowej w wyszukiwarce? Google patrzy na strony firm dokładnie w taki sposób w jaki patrzy na nie normalny człowiek ale patrzy na nie oczami swoich algorytmów. Te algorytmy są usprawniane cały czas. Przykładowo ostatnio istotną zmianą było rozpoczęcie premiowania firm, które mają wersję mobilną swojej strony. Jest to o tyle naturalny ruch, że już teraz prawie 60% zapytań do wyszukiwarki jeżeli chodzi o małe i średnie firmy robionych jest właśnie z urządzeń mobilnych.

Kolejne zmiany swojego algorytmu indeksowania stron w wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy Google oznacza imionami miłych zwierzątek jak Pingwin, czy Panda. Te miłe zwierzątka mogą jednek okazać się zabójcze dla biznesów, które starają się oszukiwać wyszukiwarkę i nielegalnymi metodami wspinać się na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Takie praktyki coraz częściej i coraz szybciej są na szczęście wykrywane - bo w tym wszystkim chodzi przecież o to, żebyśmy znaleźli to czego szukamy, a nie to co ktoś inny chce, żebyśmy znaleźli.

Na koniec lipca 2015 w ramach algorytmu Panda znowu nastąpiły zmiany - został wdrożony mechanizm filtrujący "śmieciowe" treści w wynikach wyszukiwania. Jak tego typu zmiana może wpłynąć na pozycję stron firmowych naszych Klientów? W wypadku zmian algorytmów Google ważne jest aby reagować na nie sprawnie, a to jest możliwe dzięki temu, że wszystkie strony naszych Klientów są zarządzane przez jedną centralną platformę. W wypadku jakiejkolwiek zmiany wystarczy, że zmienimy coś w jednym miejscu, a beneficjentami tych zmian stają się wszyscy nasi Klienci.

No dobra - to jakie zmiany teraz są w algorytmie Panda. Generalnie ten algorytm zajmuje się analizą witryn pod kątem treści jakie się na nich znajdują. Sytuacje, który wykrywa Panda to m.in. duplikowanie treści (jeżeli na kilku różnych domenach są te same treści), czy zbyt duże nasycenie treści słowami kluczowymi. O co chodzi z tym nasyceniem treści słowami kluczowymi? Niektórzy myślą, że jak wkleją na swoją stronę, którą chcą pozycjonować na frazy związane ze swoim biznesem dużo treści, w których będą zaszyte słowa kluczowe, na które strona ma być pozycjonowana to osiągną efekt. Jest to mylne założenie bo Google patrzy na to, czy te treści są wartościowe. Ktoś może zapytać jak może on to sprawdzić - najprostszą metodą jest analiza zachowań ludzi czytających dany artykuł. Jeżeli Google "widzi", że większość ludzi opuszcza daną treść w czasie kilku sekund to jest jasny sygnał, że coś z tą treścią jest nie tak. W analizie jakości treści ważne są też media społecznościowe - jak dana treść jest chętnie udostępniana to też jest jasny sygnał dla algorytmów wyszukiwarki, że ta treść może być wartościowa. To są tylko dwie podstawowe metowy, a w algorytmie Google jest ich dużo więcej więc nie ma co kombinować jak oszukać Google, tylko trzeba budować prawdziwą jakość bo tylko prawdziwa jakość zostanie doceniona.

Google stale zmienia swoje algorytmy, starając się dostarczyć użytkownikom wyniki wyszukiwania spełniające ich oczekiwania. Warto wspomnieć, że wyniki wyszukiwania są rożne w zależności o tego kto szuka i skąd szuka ponieważ Google analizuje to kim jesteśmy, czego wcześniej szukaliśmy, jakie strony wcześniej odwiedzaliśmy, lokalizację z jakiej robimy wyszukiwanie, czy nawet rodzaj urządzenia (telefon, tablet, komputer). Ostatnie zmiany algorytmu Panda to jak zwykle dobra wiadomość dla wszystkich uczciwych firm, które stosują legalne praktyki w zakresie obecności firmy w internecie

Proces wprowadzania zmian w algorytmach Google jest procesem powolnym ponieważ Google musi uwzględniać ilość treści dostępnych dla użytkownika po wprowadzonych zmianach. Nie mogą sobie pozwolić na sytuację kiedy zmiana algorytmu tak ograniczy wyniki wyszukiwania, że użytkownikowi wyświetli się tylko kilka propozycji. Dlatego zmiany robione są kategoriami / branżami. Widać to było przy okazji zmiany kwietniowej, gdzie Google miał zacząć premiować strony firm, które posiadają wersję mobilną - nawet do dzisiaj w niektórych branżach jednak wysoko w wynikach wyszukiwania są firmy, które nie posiadają mobilnej wersji firmowej strony www. Oczywiście w jakimś momencie ich pozycja spadnie na rzecz firm, które lepiej dostosowały swoją obecność w sieci do wymogów wyszukiwarki dlatego warto już teraz zadbać o to, żeby wszystko to było zgodne z wymogami Google i cierpliwie czekać na efekty.