Najważniejsze formalności przy zakupie mieszkania

Kupno mieszkania to marzenie wielu młodych Polek i Polaków. Jego dokonanie wymaga spełnienia rozmaitych formalności, z którymi wiele osób styka się po raz pierwszy w życiu. Wbrew pozorom, ich załatwienie nie jest tak uciążliwe, jak się to może wydawać na pierwszy rzut oka. Poniżej udzielamy kilku porad skierowanych do osób planujących w najbliższym czasie zakup mieszkania. Dowiesz się, jakie sprawy wymagają załatwienia w trybie pilnym, jakie formalności mają status obowiązkowych, a także jakie dokumenty należy przygotować i złożyć, aby zakup udało się jak najszybciej sfinalizować. 

Dokumenty potrzebne przy zakupie mieszkania 

Zakup mieszkania jest dość poważną sprawą. Dlatego należy przystępować do niej po dokładnym namyśle oraz konsultacji z doradcami lub bliskimi osobami. Załatwianie formalności potrzebnych do sfinalizowania zakupu może wyglądać nieco inaczej, w zależności od kogo kupujesz dany lokal. Nieco odmiennie wygląda sprawa, gdy kupujesz mieszkanie za pośrednictwem dewelopera, odmiennie gdy nawiązujesz umowę z bezpośrednim właścicielem. 

Niezależnie, jaki podmiot będzie Twoim kontrahentem, należy upewnić się, że dostarczy wszystkich potrzebnych dokumentów, bez których sfinalizowanie transakcji będzie niemożliwe. Warto rozpocząć od sprawdzenia numeru księgi wieczystej oraz dokonania z niej odpowiedniego wpisu. W ten sposób zapoznasz się szczegółowo ze stanem prawnym danego lokalu, dowiesz się kto jest jego właścicielem oraz czy zostały wobec niego wszczęte dotychczas postępowania. Numer księgi wieczystej można z łatwością odnaleźć w sieci; elektroniczne księgi wieczyste niemal całkowicie zastąpiły rejestry papierowe i są obecnie najczęściej stosowane.

Ważne też będą dokumenty poświadczające prawo do posiadania danej nieruchomości oraz możliwości swobodnego rozporządzania jej stanem. Dokumentem takim może być umowa notarialna sprzedaży, umowa zawarta z deweloperem, akt ustanowienia własności nad danym lokalnym, a niekiedy także – umowa darowizny lub akt potwierdzający przyznanie nieruchomości w formie spadku. 

Dodatkowe i ważne dokumenty oraz formalności 

Oprócz wymienionych powyżej właściciel mieszkania powinien także przygotować dokument potwierdzający, że nikt nie jest w nim zameldowany. Ważne będzie także zaświadczenie dotyczące niezalegania z opłatami – przede wszystkim za media oraz czynsz. Warto też upewnić się, że na dany lokal nie są nałożone żadne inne zobowiązania finansowe, na przykład zaległe podatki, składki zusowskiej lub inne opłaty.

Rodzaj i zakres formalności, które będziesz musiał załatwić, zależy w pewnym stopniu od sposobu dokonania zakupu. Jeśli nabywasz mieszkanie za gotówkę, wówczas czeka Cię mniej spraw papierkowych, niż w przypadku wzięcia kredytu.

Odmiennie też wygląda finalizacja umowy w przypadku transakcji zawartej z podmiotem prywatnym, a inaczej przy współpracy z deweloperem. W tym drugim wypadku mieszkania są sprzedawane zazwyczaj jeszcze przed oddaniem budynku do użytku. Dlatego deweloperzy oczekują często uiszczenia opłaty wstępnej, która stanowi dla nich gwarancję i zabezpieczenia otrzymania pozostałej części kwoty.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here