webwriting
fot. pixabay.com

Wiele osób stawiających pierwsze kroki w marketingu i w content marketingu poszukuje sposobów na to, by zachęcić czytelników do systematycznej lektury ich tekstów. Niektórzy liczą na to, że uda się zatrzymać odbiorcę na dłużej i przy okazji sprzedać interesujący ich produkt. Tym, którym zależy na realizacji tych ambitnych planów, polecamy nasz poradnik, w którym znajdziecie odpowiedź na pytanie: jak pisać, żeby chcieli nas czytać. Rozwiązaniem jest tu webwriting, który polega na takim dopasowaniu treści do potrzeb i percepcji odbiorcy, by zachęcić go nie tylko do przeczytania całego artykułu, ale także np. do kupna naszych produktów. Poznaj jego zasady.

Webwriting – pisz prosto i na temat

 Sztuka webwritngu wymaga od nas zdolności do zwięzłego wyrażania swoich myśli. Treści internetowe są w taki sposób tworzone, by odbiorca mógł bardzo szybko „przelecieć” wzrokiem cały artykuł, wyłapując w nim najważniejsze informacje. Dlatego ważne, by istotne elementy tekstu były wyboldowane, podkreślone lub wylistowane. To bardzo ułatwi czytanie takiego artykułu. Stosuj również zasadę, w myśl której najbardziej istotne kwestie umieszczaj na początku. Nie zdradzaj jednak wszystkiego od razu i zostaw sobie także coś na koniec. Szukaj sposobów na to, by zaskakiwać swojego odbiorcę. Może to być nietypowa forma tekstu lub opowieść oparta na zasadach storytellingu, stanowiąca wstęp do dalszego przedstawienia najważniejszych faktów.

Możesz także na początku artykułu stosować spis treści, linkujący do poszczególnych nagłówków w artykule. To ułatwi czytelnikowi późniejsze dotarcie do interesujących go treści. Pamiętaj, że Internet rządzi się swoimi prawami i zalew informacji powoduje, że osoba, która korzysta z Twojej strony internetowej nie będzie czytać jej „od deski do deski”. Skupi się raczej na selektywnym wyszukiwaniu interesujących ją informacji.

Jeżeli nie masz pewności, że język, którego używasz jest odpowiedni dla Twojej grupy docelowej, analizuj jego trudność. Korzystaj z takich narzędzi jak np. jasnopis. Pozwoli on na określenie stopnia trudności Twojego tekstu oraz kompetencji, jakimi musi odznaczać się osoba chcąca przeczytać Twój artykuł.

Aby zwiększyć komfort Twojego odbiorcy pomyśl również o tym, by na początku każdego tekstu wskazać ile mniej więcej czasu zajmie mu przeczytanie Twojego tekstu.

webwriting
fot. pixabay.com

Odpowiadaj na potrzeby Twojego odbiorcy

Twój czytelnik wchodzi na stronę, bo szuka interesującej go, wartościowej informacji. Może to być zarówno lokalizacja restauracji, jak i rocznik samochodu, który chcesz sprzedać. Zwróć uwagę, np. korzystając z narzędzi dających Ci możliwość podglądu wyszukiwanych treści, czego szuka Twój klient. Następnie daj mu tę informację. Idealnie, gdyby np. Twój artykuł stanowił odpowiedź na pytanie często wpisywane w Google. Dzięki temu Twój artykuł – zwłaszcza jeżeli jest mało tego typu tekstów w sieci – będzie wysoko w wyszukiwarce i zapewni popularność Twojej stronie internetowej.

Bierz także pod uwagę sezonowe mody na różne tematy. W 2020 roku jednym z najpopularniejszych haseł wpisywanych w Google był „koronawirus”. Wyszukiwarka Google i Google Trends to doskonałe wyznaczniki nastrojów społecznych. Pokazują również o czym myślą i czego szukają ludzie w danym okresie w roku. Warto brać pod uwagę takie informacje.

Webwriting – nie zapomnij o frazach kluczowych i linkowaniu

Chcąc pisać do Internetu staraj się sprawdzać, jak bardzo popularne są tematy, które chcesz podjąć. Określaj frazy kluczowe i umieszczaj je w swoich artykułach. W dobraniu odpowiednich fraz pomogą Ci różne narzędzia marketingowe – począwszy od plannera słów kluczowych po produkty komercyjne takie jak Semstorm czy Senuto. Warto korzystać z różnych narzędzi jednocześnie, by mieć lepszy, bo szerszy obraz wszystkich fraz kluczowych.

webwriting
fot. pixabay.com

Umieszczaj linki w swoim tekście do innych artykułów. Mogą to być zarówno hiperłącza do artykułów wewnętrznych znajdujących się na stronie, jak i do artykułów zewnętrznych. W ten sposób możesz wzmacniać pozycję swojej strony w Google.

Webwritng nie jest łatwą umiejętnością. Jednakże, gdy opanujesz jego zasady, o wiele łatwiej będzie Ci tworzyć treści, które są chętnie czytane.

Czytaj także: Content marketing – dlaczego jest ważny dla marki?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here