cross marketing
fot. pixabay.com

Cross marketing polega na działaniach promocyjnych prowadzonych przez dwa wzajemnie reklamujące się podmioty. Inna nazwa tego typu aktywności to marketing krzyżowy. Sprawdź, na czym konkretnie polega i jakie ma zalety.

Cross marketing – czym jest?

Cross marketing, czyli inaczej marketing krzyżowy, polega na współpracy przynajmniej dwóch podmiotów. Ich zadaniem jest wzajemne uzupełnianie swojej oferty. Dwie różne marki lub dwie różne firmy łączą ze sobą swoje działania reklamowe. Firmy czy marki mówią wzajemnie się uzupełniać i nie stanowić dla siebie konkurencji.

Ciekawym przykładem takich działań jest np. połączenie sił przez dwie marki: Łowicz i Lubellę, które wspólnie połączyły siły i stworzyły reklamę telewizyjną, gdzie prezentują sos Łowicz i makaron Lubella jako pasujące do siebie produkty.

Innym interesującym połączeniem jest np. współpraca producenta pralki z producentem proszku do prania. Jak widać, chodzi tu o współpracę z takimi podmiotami, które mogą być partnerami i wspólnie sprzedawać swoje produkty.

cross marketing
fot. pixabay.com

Co jest istotne w kampaniach cross marketingowych?

Prowadząc kampanie cross marketingowe bardzo istotne jest takie dobranie partnera, by była to marka lub firma, z którą coś łączy naszą markę bądź firmę. Trzeba znaleźć tu punkt wspólny. To nie tylko sprawi, że współpraca będzie wiarygodna, ale również korzyści odniosą oba brandy. Celem takiej kampanii jest sprzedaż obu produktów, które wzajemnie się uzupełniają.

W przypadku reklamy sosu Łowicz i makaronu Lubella, efektem końcowym kampanii będzie zakup obu tych produktów przez klienta i przygotowanie z tych składników obiadu.

Sprawdź także: LinkedIn – sposób na promocję marki osobistej

Czy marki, które nie mają ze sobą nic wspólnego mogą współpracować?

Ze zdobyczy cross marketingu korzystają nie tylko marki, które mają jakiś punkt wspólny, ale też takie, których pozornie nic nie łączy. Przykładem działań cross marketingowych, prowadzonych przez firmy, których produkty się nie uzupełniają była np. akcja „Bueno Czwartki”. W zamian za okazanie odpowiedniej liczby opakowań sieć multipleksów obniżała ceny biletów do kina.

Mimo że niemal wszędzie w marketingu podkreśla się znaczenie rywalizacji, to jednak w przypadku tych kampanii można połączyć ze sobą nawet skrajnie różne marki. Wystarczy mieć tylko na to dobry pomysł! Już świadomość tego, że cross marketing to znane na rynku rozwiązanie pozwala powstrzymać opory związane z nawiązaniem współpracy z kimś innym.

Korzyści związane z cross marketingiem

Działania prowadzone w ramach cross marketingu pozwalają na dotarcie do dwóch grup odbiorców: jednej i drugiej marki. Dzięki temu zasięg takiej reklamy jest o wiele szerszy, co wiąże się z możliwością zdobycia nowych klientów.

Innym plusem jest czerpanie z zasobów drugiego partnera, który ma już wypracowaną pozycję na rynku. Czasem możliwość skorzystania ze zniżki u jednego partnera, zachęca do zakupów u drugiego. Dlatego, gdyby nie współpraca z takimi podmiotami, trudno by było mówić o sprzedaży.

W przypadku reklam tego rodzaju, mowa także o wzajemnym przenikaniu się wartości i wizerunków. Trzeba się liczyć z tym, że decydując się na współpracę z konkretnym podmiotem, nasze wartości muszą być wspólne, ponieważ będziemy z nimi kojarzeni. Musimy przyjąć, że klienci mogą oceniać nas przez pryzmat działań drugiej strony.

Nie można tu zapomnieć również o kosztach kampanii. Dzięki temu, że rozkładają się one na dwa budżety, taka reklama może być o połowę tańsza niż gdybyśmy zdecydowali się na samodzielną promocję.

cross marketing
fot. pixabay.com

Cross marketing ma wiele obliczy. Wbrew pozorom jest to rodzaj marketingu dość długo praktykowany przez różne firmy. Warto korzystać z tego rozwiązania, gdy wszystkim podmiotom współpracującym takie rozwiązanie się opłaca. Przy ocenianiu zasadności współpracy warto brać pod uwagę nie tylko doraźne korzyści, ale również te przyszłe. Tu trzeba ocenić, czy w dalszej perspektywie, wybór konkretnego partnera był zasadny.

Jak wiadomo, razem można osiągnąć znacznie więcej. Dlatego warto szukać kogoś z kim można połączyć siły i ruszać po realizację swoich celów biznesowych.

Polecamy: Marketing rekomendacji – sprawdź, czy warto go stosować

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here