jak być dobrym liderem
fot. pixabay.com

Chcesz zostać szefem, ale nie wiesz, czy nadajesz się na to stanowisko? Oto kilka zasad, jak być dobrym liderem. Zobacz, czy posiadasz te cechy oraz czy możesz je rozwinąć. Zapraszamy do lektury.

Lider – czyli kto?

Zanim przejdziemy do omówienia pożądanych cech lidera, skupmy się na tym, kim tak naprawdę jest lider. Wyjaśnienie tej definicji nieco rozjaśni nam kwestię tego, czym powinna charakteryzować się taka osoba.

Liderem jest osoba, która przewodzi w zespole. Kieruje nim, aby osiągnąć założone cele. Zwykle więc kojarzy się ona z przełożonym, kierownikiem czy dyrektorem. Liderami często zostają managerowie.

Dowiedz się więcej: Workation – praca i wakacje w jednym

Nadaj kierunek działania

Jeżeli chcesz być dobrym liderem musisz wykorzystać swoją charyzmę do tego, by przewodzić swojemu zespołowi. Nie polega to jedynie na wydawaniu rozkazów, ale na opracowaniu odpowiedzialnego planu działania, który z jednej strony pozwoli na zrealizowanie celów biznesowych, a z drugiej strony będzie optymalny dla pracowników.

jak być dobrym liderem
fot. pixabay.com

Innymi słowy, Twoje działania nie mogą ich krzywdzić. Nie może być tak, że aby pracownik zrealizował określony plan musi zostawać po godzinach czy pracować ponad siły bez wytchnienia. Nie tędy droga. Wiesz, czym skutkuje takie podejście? Owszem, być może zrealizujesz określony plan, ale Twoi pracownicy mogą się odwrócić od Ciebie. Gdy tylko nadarzy się dobra okazja, zrezygnują z pracy. Czy to na dłuższą metę dobre rozwiązanie?

Buduj trwałe relacje

Dobry lider potrafi budować relacje ze swoimi pracownikami. Wymaga to więc od niego zaangażowania. Przyda się też inteligencja emocjonalna. Okazuje się, że w dzisiejszych czasach znacznie bardziej docenianym typem inteligencji jest inteligencja emocjonalna. Dzięki temu, że potrafisz wczuć się w potrzeby Twojego pracownika, możesz budować trwałe relacje.

Kluczem do sukcesu w budowaniu relacji jest oczywiście zaufanie. Jak się je tworzy? Komponentem niezbędnym do tego, by być człowiekiem wiarygodnym jest słowność. To oznacza, że jeżeli obiecałeś swojemu pracownikowi urlop czy też udział w szkoleniu, to dotrzymujesz słowa. Dla niektórych managerów jest to wyzwanie nie do przejścia, jednak jeżeli zależy Ci na budowaniu trwałych relacji, musisz zadbać o to, by pomiędzy Tobą a Twoimi pracownikami istniało realne zaufanie.

Postaw na rozwój

Każdy dobry lider wie, że dla pracowników oprócz pieniędzy, istotny jest w pracy również rozwój. Jeżeli pracownik ma możliwość rozwijania swoich pasji i umiejętności, praca z takim liderem jak Ty będzie dla niego prawdziwą przyjemnością. Zatroszcz się o to, by pracownik nie bał się mówić Ci o swoich prawdziwych przemyśleniach dotyczących konkretnego stanowiska pracy.

Jeżeli pozwolisz mu również współdecydować o kierunku rozwoju, będzie Ci naprawdę wdzięczny. Warto co jakiś czas organizować spotkania, na których będziecie omawiać, co jest jeszcze do zrobienia. Dobrym pomysłem jest organizowanie szkoleń zarówno w miejscu pracy, jak i w innych miejscach. To z pewnością będzie dla pracownika miłą odskocznią.

jak być dobrym liderem
fot. pixabay.com

Zadbaj o rzetelną informację zwrotną

Zastanawiasz się, jak być dobrym liderem? Zadbaj o dobry feedback. Twój pracownik musi wiedzieć, że to, co robi, ma istotne znaczenie dla firmy. Staraj się przekazywać mu informację zwrotną w taki sposób, by wiedział, że praca, którą wykonuje jest dostrzegana.

Oczywiście, wspominaj nie tylko o sukcesach, ale również komentuj porażki. Bądź w tym rzetelny, ale niezbyt surowy. Pamiętaj, że zbyt ostry szef wcale nie jest pożądanym zjawiskiem i w ten sposób bardziej zniechęcisz pracownika do działania. Nie narzucaj multitaskingu, gdy pracownik sobie z taką formą pracy nie radzi.

Lepiej skup się na sposobach rozwiązania konkretnych problemów. Jeżeli Twój pracownik nie robi czegoś najlepiej, pomyśl o tym, by dać mu wskazówki, co może zrobić, by się poprawić. Bądź szczery, ale komunikaty przekazuj w sposób przyjazny dla Twojego odbiorcy.

Szanuj swojego pracownika bez względu na to, jak oceniasz jego pracę.

Bądź ekspertem w swojej dziedzinie

Dobry lider nie tylko prowadzi zespół do zwycięstwa, ale zna się też na wielu innych rzeczach. Dlatego dawaj dobry przykład podwładnym. Korzystaj z kursów i ze szkoleń. Pokaż, co potrafisz i że rzeczywiście znasz się na swojej działalności.

Działaj mądrze.

Polecamy: Błędy podczas szukania pracy – czy znasz je wszystkie?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here