informacja zwrotna w pracy
fot. pixabay.com

Feedback, zwany inaczej informacją zwrotną, jest bardzo istotną częścią pracy. Dzięki temu pracownik zyskuje cenne dane na temat tego, jak pracuje oraz jak oceniane są wykonywane przez niego zadania. Dowiedz się więcej, jak powinna wyglądać informacja zwrotna w pracy. Zapraszamy do lektury.

Feedback – czym jest?

Pochodzącym z języka angielskiego pojęciem jest „feedback”, tłumaczony jako informacja zwrotna. Feedback opiera się na tym, że uczestnik danej relacji ujawnia swoją opinię na temat innej osoby.

Co ciekawe, na oceny wyrażane głośno, czyli feedback, jesteśmy narażeni od pierwszych chwil życia. Już rodzice czy nauczyciele w szkole dokonują pierwszych ocen dziecka. Feedback jest dla naszej kultury czymś zupełnie naturalnym. Co więcej, informacja zwrotna w pracy to istotna część procesu rozwoju.

Obecnie feedback jest coraz bardziej powszechnym zjawiskiem w wielu firmach. Nic dziwnego. Człowiek, który jest świadomy siebie, działa lepiej. Trzeba tylko pamiętać, że informacja zwrotna powinna być mu przekazana w sposób właściwy, czyli tak, by motywować do konkretnych zmian, a nie dołować.

Czytaj także: Workation – praca i wakacje w jednym

Podstawowe zasady feedbacku

Co można robić, by w poprawny sposób przekazać feedback? Jak powinna wyglądać informacja zwrotna w pracy? Wyrażając swoją opinię skup się na tym, co konkretna osoba zrobiła, a czego nie zrobiła. Chociaż to trudne, postaraj się nie oceniać jej przez pryzmat Twojej sympatii czy też antypatii. Przekazując swoją opinię i bądź rzeczowy.

informacja zwrotna w pracy
fot. pixabay.com

Bez względu na to, czy wykonane zadanie zostało źle czy też dobrze, zachowaj kulturę, klasę oraz okaż szacunek drugiej osobie. Pamiętaj, że pracodawcą czy pracownikiem jest się tylko przez chwilę, to rola społeczna, a człowiekiem trzeba być zawsze. Dlatego niezależnie od tego, jak oceniasz pracownika, pamiętaj, że szacunek należy mu się zawsze, bez względu na okoliczności.

Feedback, informacja zwrotna w pracy jest potrzebna człowiekowi do tego, by go motywować lub po prostu wskazywać właściwe kierunki działania. Szczególnie wtedy, gdy pracujesz z młodą osobą, taka informacja jest istotna, by niedoświadczony pracownik mógł dostrzec swoje wady i zalety oraz dowiedzieć się, w czym już jest dobry, a w jakim obszarze musi jeszcze popracować. Feedback ma więc charakter edukacyjny. Jest niczym ocena opisowa dziecka w szkole.

Sprawdź również: Multitasking – na czym polega?

Jak się komunikować?

Umiejętność przekazywania swojej opinii na konkretny temat jest częścią właściwej komunikacji. Zdolność do komunikowania się w rzeczowy sposób to jedna z pożądanych kompetencji miękkich. Jeżeli wiesz, na czym powinna polegać komunikacja możesz osiągnąć prawdziwy sukces w relacjach ze współpracownikami. Przede wszystkim zadbaj o to, by osoba, która będzie z Tobą rozmawiać czuła się w Twoim towarzystwie swobodnie. Zdystansuj się do jej błędów i nie oceniaj w sposób natarczywy.

W razie, gdyby Twój feedback był negatywny, pomyśl również o tym, co możesz pozytywnego powiedzieć o danej osobie. Może konkretny pracownik wyróżnia się innymi cechami, które są równie istotne na tym stanowisku pracy. Pamiętaj, że zbyt negatywne wyrażanie się na temat konkretnej osoby może sprawić, że zniechęci się ona do pracy i w konsekwencji odejdzie.

informacja zwrotna w pracy
fot. pixabay.com

Niech na 1 negatywną informację, pojawi się 1 pozytywna. Dzięki temu nieco wyrównasz ten bilans zysków i strat. Dobry lider nie może doprowadzić do tego, że jego pracownicy będą czuć się przygnębieni lub, co gorsza, poniżeni w takim stopniu, że będą gotowi zrezygnować z pracy.

Oceniaj mądrze i waż słowa. „Mowa jest srebrem, a milczenie złotem” – wiele prawdy jest w tym przysłowiu. Jeżeli czegoś nie jesteś pewien czy chcesz to jeszcze sprawdzić, przemilcz sprawę do momentu, gdy wszystko będzie jasne. Wówczas możesz wyciągać wnioski i ewentualne konsekwencje z działań.

Pamiętaj, że raz wypowiedzianego słowa nie można cofnąć. Dlatego wyrażaj się w sposób wyważony i bez emocji. Gdy Twój pracownik zrobi coś źle, przemyśl sprawę i odezwij się do niego dopiero wtedy, gdy ochłoniesz. Musisz mieć świadomość, że w relacjach biznesowych nagłe emocje, np. gniew czy lęk, nie są dobrymi doradcami. Daj sobie czas i zadbaj, by informacja zwrotna w pracy była profesjonalna.

Polecamy: Praca w Polsce dla cudzoziemców

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here