marketing w sporcie
fot. pixabay.com

Tematy marketingu w sporcie oraz sportu w marketingu pojawiają się w różnych sytuacjach. W tym pierwszym przypadku zwykle wtedy, gdy mowa o sposobach na wypromowanie konkretnego typu sportu czy też wybranego sportowca. Natomiast w drugim przypadku sport jest wykorzystywany do tego, by zareklamować czy wypromować pewien produkt, usługę czy ideę. Przyjrzyjmy się bliżej tym zagadnieniom jakim jest marketing w sporcie i sport w marketingu.

Marketing w sporcie – na czym polega?

O zastosowaniu narzędzi marketingowych w sporcie mowa wówczas, gdy kluby sportowe czy managerowie sportowców szukają sposobów na wypromowanie określonej dyscypliny sportowej czy konkretnej osoby. Celem takich działań jest m.in. pozyskanie dodatkowych grandów czy funduszy na to, by prowadzić dalej działalność sportową. Zasadniczo, aby takie działania były opłacalne, budżet, który w takich sytuacjach klub sportowy czy sportowiec wydają na promocję i budowanie personal brandingu jest o wiele mniejszy niż gratyfikacja, na którą mogą liczyć sportowcy pozyskujący sponsorów na dalszy rozwój w swojej dziedzinie.

Sport i sportowcy w marketingu – kiedy są wykorzystywani?

Z odwrotną sytuacją mamy do czynienia wówczas, gdy sportowiec wyrobił już sobie pewną markę i zyskał powszechne uznanie. Wtedy jego nazwiskiem promuje się produkty, usługi czy poleca inne osoby. W tego rodzaju akcjach bierze udział m.in. Robert Lewandowski, który w reklamach poleca kupno określonych marek telefonów, skorzystanie z konkretnej sieci telefonicznej czy zakup komputera określonej marki.

marketing w sporcie
fot. pixabay.com

Interesującym przykładem jest również zaangażowanie do reklamy szczepień na covid-19 sportowców i opatrzenie całej akcji marketingowej hasłem: „Ostatnia prosta!”. Ma to wywoływać skojarzenia z „ostatnią prostą” podczas zawodów sportowych. Tu natomiast wskazuje, że szczepienia to ostatni etap walki z pandemią. Hasło jest dość dwuznaczne i niektórzy interpretują je nie w „sportowy” sposób, ale kojarzą z ostatnią ziemską drogą. Można więc się spierać o to, czy zastosowanie tego sformułowania jest tutaj odpowiednie. Założenie twórców tej akcji było jednak takie, by wywoływać skojarzenia z ostatnią drogą do sukcesu w sporcie.

Jakie narzędzia wykorzystać do marketingu w sporcie?

Aby wypromować konkretnego sportowca warto korzystać oczywiście z mediów społecznościowych. Na fanpage’u można dzielić się jego dokonaniami, ale także działaniami od kuchni, ujawniać kulisy jego pracy. Nagrywanie filmików z treningów czy pokazywanie zmęczenia po ćwiczeniach to sposoby na budowanie jego wiarygodności. Dlatego chcąc wypromować konkretnego sportowca, warto korzystać z tego rodzaju możliwości.

Ciekawym sposobem na marketing w sporcie jest np. nagrywanie filmików i udostępnianie ich na YouTube. Możemy z ich pomocą pokazać np. jak prawidłowo wykonywać określone ćwiczenia. Na tego rodzaju nagraniach sportowiec może się wypowiadać i przedstawiać swoją trudną drogę do sukcesu. Tego rodzaju opowieści sprawiają, że sportowiec może stać się prawdziwą inspiracją dla innych osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę ze sportem.

Warto także inwestować w artykuły sponsorowane, które można wykupywać w największych portalach czy gazetach sportowych, gdzie sportowiec może udzielać wywiadów czy opowiadać o swoich wzlotach i upadkach. Niemal wszyscy uwielbiają czytać o osobach, które odniosły sukces. Dobrze jest więc przygotowywać tego rodzaju treści i dzielić się nimi ze światem.

marketing w sporcie
fot. pixabay.com
Sport w marketingu – jak go wykorzystać do promowania marki?

Jeżeli zależy nam na tym, by wykorzystać motyw sportu do promocji marki, warto to zrobić. Sport nieodmiennie kojarzy się z uporem, siłą zarówno fizyczną, jak i psychiczną, determinacją oraz walką o siebie. Dlatego tego rodzaju skojarzenia można budować w związku z marką, usługą, produktem czy aktywnością, którą promujemy.

Co więcej, gdy znany sportowiec reklamuje nasz produkt czy usługę, staje się ona bardziej wiarygodna, bo wykorzystujemy tu argument nawiązujący do autorytetu, któremu ludzie ufają. Jeżeli zależy nam na sukcesie naszych usług czy produktów, możemy jak najbardziej wykorzystać motyw sportu w naszych działaniach.

Czytaj także: Jak prowadzić marketing marki z branży spożywczej?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here