personal branding
fot. pixabay.com

W dbaniu o swój wizerunek biznesowy niezwykle istotne jest pojęcie „personal brandingu”. Personal branding to przemyślana strategia marketingowa, dzięki której wypromujesz siebie i to, co potrafisz na rynku.

Czym jest personal branding?

Czy człowiek, a dokładniej mówiąc – jego wizerunek można potraktować z biznesowego punktu widzenia jak produkt? Okazuje się, że tak. Tym właśnie, a więc promocją marki osobistej zajmuje się personal branding. Personal branding jest przemyślaną strategią budowania wizerunku i zarządzania nim. Celem personal brandingu jest przede wszystkim zbudowanie reputacji na rynku i w ten sposób zdobywanie poważania wśród osób i firm, na których najbardziej nam zależy.

Czytaj również: Facebook – kilka zasad tworzenia treści

Personal branding – gdzie jest najbardziej znany?

Personal branding ogromną popularność zdobywa zwłaszcza w anglosaskiej kulturze. Po wsparcie ekspertów do spraw wizerunku sięgają politycy, artyści, dziennikarze, a także ludzie biznesu, którym zależy na tym, by zaistnieć w środowisku. Dziś nie wystarczy już robić czegoś dobrze, by zostać zauważonym. Współcześnie również należy zadbać o to, by stać się rozpoznawalnym. Należy mieć świadomość, że w dzisiejszym świecie, gdzie popularność mierzona jest liczbą polubień, wyświetleń czy komentarzy, fakt, czy ktoś jest znany, czy też nie, nie zależy zwykle od przypadku. Są to zazwyczaj bardzo dobrze przemyślane działania marketingowe, które mają służyć reklamie i promowaniu określonych osób.

personal branding
fot. pixabay.com

Jak tworzyć markę osobistą?

Nie masz pomysłu na to, by zbudować swoją markę osobistą? Oto kilka podpowiedzi, dzięki którym lepiej będziesz zarządzać swoim wizerunkiem. Przede wszystkim, znajdź odpowiednich ekspertów, którzy pomogą wypromować Twój biznes. W naszym kraju taką pomoc możesz uzyskać, korzystając ze wsparcia wyspecjalizowanych agencji PR-owych. Budowaniem marki osobistej zajmują się również coache, a także niektórzy psychologowie. Warto przejrzeć ich ofertę, a najszybszym sposobem na nawiązanie takiego kontaktu jest Internet. Dziś praktycznie każdy profesjonalny coach czy doradca osobisty ma stronę internetową, dzięki której można się z nim skontaktować. Korzystajmy z tej możliwości.

Fazy tworzenia marki osobistej

Jeżeli natomiast wolisz działać na własną rękę, sięgnij po fazy tworzenia marki osobistej. Na początek, określ jaką misję ma Twoja firma lub Ty. W kolejnym kroku stwórz swoją wizję biznesową, a więc opisz, jak ma rozwinąć się Twój biznes lub Twoja kariera w perspektywie miesiąca, roku i 5 lat. Na tym etapie powinieneś również zdefiniować cele, do których realizacji będziesz dążyć. Następnie przemyśl, czym Twoja marka wyróżnia się na tle konkurencji. Będzie to tzw. klucz marki. Tu powinieneś wskazać korzyści, dla których potencjalny klient czy partner biznesowy nawiąże współpracę właśnie z Tobą. Kolejnym etapem jest stworzenie analizy SWOT. W tym miejscu określasz swoje mocne i słabe strony, zajmujesz się również analizą potencjalnych szans i zagrożeń, które mogą stanąć na Twojej drodze do sukcesu. Etapem wieńczącym jest opracowanie planu marketingowego, który będzie przydatny do tego, by wiedzieć, co trzeba zrobić, by osiągnąć cele, na których realizacji nam zależy.

Bądź autentyczny – ludzie Cię polubią
personal branding
fot. pixabay.com

Personal branding jest trudną sztuką, ponieważ wszystkie działania, jakie podejmujesz muszą być odbierane jako autentyczne, a nie jako wyuczone czy wystudiowane razem z Twoim psychologiem, coachem, mentorem, trenerem osobistym czy doradcą (w zależności jak wolisz nazywać tę osobę). Staraj się działać tak, by być z jednej strony postrzegany jako kompetentna osoba, a z drugiej strony jako ktoś bardzo przyjazny, ale i asertywny. Dobre posty na LinkedIn czy w innych social mediach to za mało. Swoją wartość biznesową musisz udowodnić przez działanie i sukcesy, które osiągniesz. Dlatego, by budować swój personal branding zadbaj przede wszystkim o stałe poszerzanie swojej wiedzy. Buduj kontakty. Z pewnością to zaprocentuje w przyszłości.

Bądź otwarty na wiedzę i innych ludzi. Zobaczysz, że taka otwartość prędzej czy później Ci się opłaci.

Polecamy: Język korzyści – na czym polega?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here