praca sprzedawcy
fot. pixabay.com

Zastanawiasz się, jak wygląda praca sprzedawcy. W tym tekście znajdziesz opis głównych obowiązków, jakie spoczywają na przedstawicielu tego zawodu. Zapraszamy do lektury.

Dbałość o kontakt z klientem

Niezależnie od tego, co sprzedajesz, Twoim obowiązkiem jest kontakt z klientem. Bycie komunikatywnym, a więc także otwartym na potrzeby konsumentów, a do tego empatycznym, jest dziś w cenie. Przecież to od tego, jak sprzedawca doradzi klientowi zależy ostateczna decyzja o zakupie lub jego braku. Umiejętność rozmowy z drugim człowiekiem, a także zdolności negocjacyjne są więc bardzo istotne na tym stanowisku.

Umiejętność wskazywania korzyści klientowi

Stanowisko handlowca-sprzedawcy doczekało się wielu przedstawień filmowych. W jednym z filmów można zobaczyć scenę, gdzie bohater zostaje poproszony o sprzedaż długopisu. Potencjalny przyszły sprzedawca zwraca uwagę na funkcjonalność tego przedmiotu i tym samym udaje się mu przekonać klienta do zakupu towaru.

Język korzyści i poprawne się posługiwanie nim jest nieodzowną częścią pracy sprzedawcy. Bez tej zdolności trudno o większe sukcesy w handlu czy biznesie.

 

praca sprzedawcy
fot. pixabay.com

Transakcje handlowe – umiejętność ich przeprowadzania

Nieodłączną częścią pracy handlowca jest przeprowadzanie transakcji handlowych. Niektórzy, np. ci pracujący jako kasjerzy, muszą to zrobić za pomocą specjalnych czytników, a paragon wystawić z wykorzystaniem kasy fiskalnej. Z kasy fiskalnej oczywiście korzystają także przedsiębiorcy.

Pobieranie pieniędzy od klientów

Równie istotnym zadaniem jest odbieranie od klientów zapłaty. To obowiązkiem sprzedawcy jest rozliczenie się z otrzymanych pieniędzy. Dbałość o odpowiednie saldo w kasie fiskalnej to kolejny obowiązek.

Niekiedy pieniądze są przekazywane z ręki do ręki. W innych sytuacjach należność przelewana jest na wskazane konto. Obowiązkiem sprzedawcy jest pilnowanie interesów sklepu czy firmy, którą reprezentuje.

Praca sprzedawcy a dbałość o ekspozycję towarów

Żyjemy w społeczeństwie obrazkowym i czasem wystarczy atrakcyjnie wyglądający produkt, by klient skusił się go kupić. Właśnie dlatego tak ważne jest, by sprzedawca zadbał również o estetykę ekspozycji towarów. Nie chodzi tu jedynie o dbałość o czystość miejsca, w którym prezentowane są towary i produkty, ale również odpowiednie ich przedstawienie, by zaciekawić klienta i przyciągnąć jego uwagę.

Na rynku wielu sprzedawców korzysta ze wsparcia marketingowców, którzy podpowiadają, co zrobić, by towar wydawał się jeszcze bardziej atrakcyjny dla potencjalnego kupującego.

Rozkładanie towaru – czy to obowiązek sprzedawcy?

Nie ma jednoznacznego stanowiska dotyczącego tego, czy w sklepach, gdzie prezentowany jest towar obowiązkiem sprzedawcy jest również jego rozkładanie. W zasadzie zależy to od indywidualnych ustaleń pomiędzy pracodawcą a sprzedawcą.

W niektórych sklepach za rozkładanie towaru odpowiada zupełnie inna osoba niż ta, która sprzedaje produkty. Wszystko jest więc uzależnione od tego, co ustali się na początku współpracy z pracownikiem.

Jeżeli zależy nam na tym, by nie zajmować się także tymi obowiązkami, warto o tym wspomnieć swojemu przełożonemu. Być może w ten sposób ustalicie zasady wygodnej współpracy dla obu stron.

praca sprzedawcy
fot. pixabay.com

Czytaj także: Ile zarabia sprzedawca?

Praca sprzedawcy a promocja w Internecie

W czasach, gdy wielkie biznesy robi się w Internecie, niektórzy decydują się na to, by sprzedaż prowadzić jedynie w sieci. Dzięki temu nie muszą wynajmować dodatkowego lokum na sklep. Wystarczy posiadanie magazynu, w którym przechowuje się towar.

Sprzedaż internetowa ma również cechy sprzedaży hurtowej i dzięki automatycznym systemom do sprzedaży pozwala na szybsze zdobywanie klientów niż w przypadku sprzedaży stacjonarnej.

Aby taka sprzedaż się powiodła, sprzedawca powinien zapoznać się z wieloma narzędziami marketingowymi, a także korzystać z dobrodziejstw mediów społecznościowych, w których może skutecznie promować swoje produkty.

W takiej sprzedaży ważna jest nie tylko ekspozycja towaru, ale również umiejętność pisania językiem korzyści, który przekona klienta do zakupu określonego towaru.

Zobacz również: Jak zostać sprzedawcą?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here