reklama radiowa
fot. pixabay.com

Radio jest tym medium, które wykorzystuje się do tego, by dotrzeć do potencjalnych odbiorców przekazów marketingowych. Przyjrzyjmy się lepiej zjawisku, jakim jest reklama radiowa. Zapraszamy do lektury.

Reklama radiowa – co to jest?

Jak sama nazwa wskazuje, reklama radiowa opiera się na tworzeniu przekazów, które są następnie publikowane w radiu. Radio z samej swej definicji należy do tych mediów, które towarzyszą człowiekowi o każdej porze dnia. Można go słuchać w drodze do pracy, w pracy, a także pod koniec dnia. Dlatego łatwo takim przekazem dotrzeć do potencjalnych odbiorców.

Historia reklamy radiowej rozpoczyna się w latach 20. XX wieku w Stanach Zjednoczonych, kiedy to amerykańska stacja Wind & Earth & Air & Fire puszcza pierwszą reklamę na swojej antenie. W Polsce pierwsza reklama emitowana jest 3maja 1927 roku w rozgłośni poznańskiej.

Rodzaje reklam radiowych

Mówiąc o reklamie radiowej warto wskazać na jej różne typy. Wśród reklam radiowych niezwykle popularne są tzw. dżingle. Są to krótkie, zaledwie kilkunastosekundowe piosenki lub melodie. Do reklam radiowych zalicza się również rozmowy sponsorowane. Bazują one na udzielaniu krótkich wywiadów radiowych na konkretny temat. Można także wskazać ciekawą formę reklamy jaką są konkursy dla słuchaczy. Reklamodawca jest tym podmiotem, który finansuje reklamę, przez co o jego obecności na rynku dowiadują się słuchacze. O tym fakcie, kto jest sponsorem nagrody, zwykle informuje prezenter na antenie, mówiąc: „nagrodę ufundowała firma X”.

Nie można oczywiście zapomnieć o radiowych spotach reklamowych, które są materiałem reklamowym, emitowanym pomiędzy przerwami w audycjach.

Polecamy: Marketing terytorialny – na czym polega?

Cechy reklamy radiowej

reklama radiowa
fot. pixabay.com

Ze względu na specyfikę radia, reklama radiowa powinna wyróżniać się prostotą, łatwością odbiorą oraz lekkością haseł. Chodzi tu o takie zakomunikowanie problemu, że potencjalny klient od razu zrozumie kontekst. Dlatego teksty do reklam radiowych powinny być krótkie, a zastosowane zdania pojedyncze. Warto, aby treść została napisana językiem potocznym. Dzięki temu będzie o wiele łatwiej zrozumieć przekaz odbiorcy. Chodzi tu o stworzenie wspólnoty językowej.

Jak stworzyć interesujący radiowy spot reklamowy? Przede wszystkim należy tu wspomnieć o trzech głównych składowych takiego przekazu. Są to: wprowadzenie, rozwinięcie i zakończenie. Każdy element pełni inną funkcję w takiej reklamie.

Czytaj: YouTube – oto podstawowe informacje

Wprowadzenie ma za zadanie przykuć uwagę odbiorcy. Można to uczynić poprzez intrygujące pytanie, efekt dźwiękowy czy wskazanie produktu albo jego cechy. W rozwinięciu powinny zostać natomiast wskazane korzyści związane z wyborem usługi czy produktu. Jako, że wersja audio jest trudniejsza do zapamiętania, warto tu skupić się na wskazaniu jednej cechy. Nie można również zapomnieć o zakończeniu, które powinno stanowić zachęcenie do zakupu. Taki przekaz może zawierać także argumenty, które mają mówić o tym, dlaczego warto kupić produkt.

Jako, że reklama ma wersję głosową, warto również skupić się na tym, by dobrać odpowiedni głos lektora, który przeczyta dany materiał. Cały spot reklamowy do radia trwa zwykle do 30 sekund. Nazwa produktu powinna być wymieniona w ostatnich 10 sekundach spotu.

Sprawdź: Twitter – czy warto wykorzystywać go do komunikacji marketingowej?

Czy reklama radiowa jest skuteczna?

Reklama radiowa może przynieść realne zyski. Tworząc kampanię reklamową w radiu, nie wystarczy zdecydować się tylko na emisję 1 spotu. Aby wpłynąć na odbiorcę, trzeba zaplanować emisję na czas 1-2 tygodni. Codziennie natomiast spot powinien być emitowany około 4-6 razy, by reklama przyniosła pożądany efekt.

Warto tu wspomnieć, że emisja 1 reklamy telewizyjnej wywołuje podobny efekt co 3-5 emisji spotu radiowego. Dlatego działania w radiu powinny być bardziej zmasowane.

reklama radiowa
fot. pixabay.com

Wyrazistość i czytelność to najważniejsze zasady, którymi należy kierować się podczas tworzenia spotu. Chodzi tu przede wszystkim o to, by odbiorca bez zbędnego zastanawiania się, zrozumiał przekaz, który jest mu poddawany.

Reklama radiowa to przestrzeń, w której można w dość szybki sposób zareklamować swoją firmą czy usługi. Ceny takich reklam są zależne m.in. od zasięgu radia i jego popularności.

Czytaj także: Shockvertising – reklama, która szokuje

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here