marketing terytorialny
fot. pixabay.com

Coraz więcej regionów zabiega o to, by być postrzeganymi jako atrakcyjne dla potencjalnych turystów. Dlatego stale poszukuje nowych sposobów na odrestaurowanie przestrzeni oraz stworzenie przyjaznych i interesujących dla turystów miejsc. Na czym polega marketing terytorialny? Przyjrzeliśmy się temu zagadnieniu lepiej.

Marketing terytorialny – co to jest?

Marketing terytorialny to taki sposób na zareklamowanie swojej okolicy czy miasta, by przyciągnąć turystów zainteresowanych naszymi usługami. Turystyka to jedna z ważniejszych gałęzi gospodarki, dlatego tak istotne jest, by dbać o dobrą promocję regionu czy miasta.

Należy pamiętać, że marketing terytorialny to żadna nowość. Niegdyś Nowy Jork był reklamowany hasłami nawiązującymi do tego, że nigdy nie śpi. Najważniejsze światowe stolice dbają o to, by być dobrze postrzegane w świadomości społecznej.

marketing terytorialny
fot. pixabay.com

Rodzaje i cele marketingu terytorialnego

Można wyróżnić kilka rodzajów marketingu terytorialnego. Powszechnie mówi się o marketingu krajów, stanów, regionów, województw, gmin, powiatów, miast czy wsi.

Głównym celem marketingu terytorialnego jest zmiana postrzegania konkretnego miejsca przez mieszkańców, inwestorów czy osoby, które rozważają przeprowadzkę. Dzięki marketingowi terytorialnemu można zachęcić turystów do tego, by odwiedzali konkretne miejsca. Marketing terytorialny ma także na celu promocję miasta jako przyjaznego dla studentów czy dla osób, które chcą rozpocząć pracę. Zadaniem marketingu tego rodzaju jest ściąganie także kapitału inwestorskiego w konkretny region.

Jak prowadzić marketing terytorialny?

Marketing terytorialny opiera się na dobrze obmyślanej strategii marketingowej. Najpierw trzeba ustalić cele, które dzięki promocji będziemy w stanie osiągnąć. Dzięki temu będziemy wiedzieć, do czego dążymy w ramach działań marketingowych. Następnie określamy, kim jest grupa docelowa, do której będziemy zwracać się w swoich komunikatach.

Przede wszystkim jednak w przekazach reklamowych należy zadbać o spójną wizję regionu, miasta czy kraju. Kolejnym krokiem jest wymyślenie atrakcyjnych haseł reklamowych, kojarzących się z regionem, a jednocześnie przyciągających zainteresowanych. Bardzo ważna jest także część wizualna, dzięki której będzie można bez problemu zidentyfikować region. Identyfikacja wizualna musi być wyrazista. Może nawiązywać do symboli regionu i do typowej kolorystyki tego miejsca.

Teraz przychodzi czas na określenie konkretnych sposobów promocji regionu. Możemy region czy miasto reklamować za pomocą mediów tradycyjnych i internetowych. Działania marketingowe powinny być skierowane zarówno do mieszkańców regionu, by przekonać ich, że miejsce, w którym mieszkają jest przestrzenią do odkrycia, jak i do osób spoza regionu, np. inwestorów, przyszłych pracowników, studentów czy po prostu turystów. W przekazach wyciągamy to, co jest najbardziej unikatowe i wyróżniają się na tle innych miejsc.

marketing terytorialny
fot. pixabay.com

Oczywiście do promocji wykorzystujemy social media, Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, Twitter, a także YouTube, gdzie dobrą opcją jest dodawanie filmików z regionu. Aby taki filmik był atrakcyjny nie wystarczy pokazać miasta, ale również opowiedzieć o nim – o jego mieszkańcach, miejscach i możliwościach. W ten sposób widz skupi się dłużej na takim wideo.

Marketing skierowany do mieszkańców vs marketing dla osób spoza regionu

Działania marketingowe skierowane do mieszkańców danego miasta mogą opierać się na zawieszaniu istotnych informacji na billboardach w mieście. Mogą to być również aktywności zachęcające ich do integracji z innymi osobami. Bardzo dobrym pomysłem jest założenie grupy na Facebooku, gdzie będą umieszczane informacje z regionu i np. oferta kulturalna miasta.

Marketing dedykowany osobom spoza regionu najlepiej przeprowadzać poprzez kanały internetowe. Zachęcać do odwiedzenia, wykorzystując do tego różnorodne narzędzia. Można też stworzyć przekazy osobne dla osób, które już odwiedziły miasto, a nam zależy na tym, by powróciły. Warto dać im coś co będzie zachęcać do kolejnych odwiedzin.

Marketing terytorialny to sposób, by zaistnieć w świadomości osób spoza regionu, jak i mieszkańców tego regionu.

Czytaj także: Ekomarketing – na czym polega?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here