ambient marketing
fot. pexels.com

Ambient marketing to różne formy promocji, które wyróżniają się kreatywnymi pomysłami i nieszablonowym podejściem do tematu. Jeżeli więc masz dość nudnych kampanii reklamowych, świetnym rozwiązaniem jest zastosowanie narzędzi z zakresu ambient marketingu.

Na czym polega ambient marketing?

Ambient marketing to niestandardowe działania polegające na świeżym, oryginalnym podejściu do promocji usług czy produktów. Inspiracją dla twórców ambient marketingu są happeningi uliczne, flashmoby czy performance. Główne elementy, na których opiera się ambient marketing to: nawiązywanie relacji i interakcji z odbiorcami, opieranie się na szoku i zaskoczeniu podobnie jak w przypadku shockvertisingu, zabawa słowem czy efekt plotki.

Istotną częścią tego rodzaju marketingu jest oczywiście produkt. W centrum każdej kampanii powinien znajdować się reklamowany towar, wokół którego podejmowane są wszelkie działania marketingowe.

Historia ambient marketingu rozpoczyna się w latach 90. XX wieku w Wielkiej Brytanii. Istotne różnice pomiędzy marketingiem tradycyjnym a reklamą ambientową to m.in. dokładniejsze określenie grupy docelowej. Zwykle odbiorcami tego typu reklam są ludzie do 30. roku życia, którzy twierdzą, że są o wiele bardziej odporni na przekazy reklamowe niż starsze pokolenie. Innym elementem jest niekonwencjonalne wyznaczenie miejsca reklamy. Już samo medium może być tu odbierane jako symbol, przez co przyznaje się mu wartość emocjonalną. Kolejnym wyróżnikiem jest takie stworzenie przekazu, który jest odkrywany przez odbiorcę. Odbiorca musi mieć poczucie, że sam odkrył reklamę, co wzmacnia jego relację z przekazem.

Customizacja – co to takiego?

Zjawisko opisane wyżej to tzw. customizacja, czyli wysoki poziom personalizacji produktu. Produkt musi być ściśle dopasowany do potrzeb jego grupy docelowej. Każdą kampanię należy dopasować dokładnie do produktu.

ambient marketing
fot. pexels.com

Nie ma więc tu miejsca na schematy. Zadaniem projektantów jest wcielenie w życie takich rozwiązań, które z jednej strony będą jak najbardziej unikatowe i przykuwające uwagę, a z drugiej strony uwypuklą najważniejsze cechy produktu. Oczywiście, nie jest to zadanie łatwe. Wymaga ono dużych pokładów kreatywności.

Polecamy: Analityka internetowa – czy jest ważna?

Gdzie prowadzić działania z zakresu ambient marketingu?

Czy istnieje konkretna przestrzeń, w której można prowadzić akcje ambient marketingowe? Zgodnie z tym, co głoszą specjaliści zajmujący się marketingiem i badacze marketingu, do działań z zakresu ambient marketingu należy wykorzystać miejsca powszednie, które są często uczęszczane przez ludzi.

Takimi miejscami są np. toalety, metro, dworzec, korytarz uczelni czy komunikacja miejska. Tu potencjalni klienci mimowolnie zwrócą uwagę na reklamę. Ze względu na to, że ambient marketing zazwyczaj jest ograniczony do jednej, ściśle określonej grupy docelowej, np. studentów jednego wydziału, tworzone kampanie są mocno zawężone do jednego miejsca. Trzeba wówczas wykazać się ogromną dozą kreatywności, by przyciągnąć uwagę bardzo zawężonej grupy docelowej. Istotne staje się w takich sytuacjach działanie niekonwencjonalne oraz opieranie się na humorze i zabawnych motywach.

Dla wzmocnienia efektu ambient marketingu sięga się również po narzędzia z zakresu marketingu internetowego. Tu przydatny może okazać się marketing szeptany oraz marketing wirusowy.

Zabawne przykłady ambient marketingu
ambient marketing
fot. pexels.com

Aby przyciągnąć uwagę, można w ramach działań z zakresu ambient marketingu skupić się na interesujących, rzucających się w oczy gadżetach. Np. firma, która zdecydowała się na reklamowanie sushi, z tyłu swojego samochodu umieściła element przypominający sushi. Warto tutaj wspomnieć także o działaniu marki piwnej, która w ramach reklamy nakleiła w miejscach podłużnych klamek rysunek piwa. Takie połączenie elementu 3D z rysunkiem sprawiło, że zaczął on przypominać prawdziwy kufel. Wiele firm decyduje się też na umieszczenie powiększonych elementów na ulicy, np. kubków, bezpośrednio kojarzonych z marką.

Ambient marketing bazuje na elemencie zaskoczenia i oryginalności, przez co łatwiej można przyciągnąć klientów czy też zwrócić uch uwagę. Warto skorzystać z tej formy reklamowania, by komunikować się ze swoimi odbiorcami.

Czytaj także: Marketing wielopoziomowy – czym jest?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here