marketing wielopoziomowy
fot. pixabay.com

Marketing wielopoziomowy, nazywany także MLM od angielskiego zwrotu: multi-level marketing, to taki sposób organizacji działania firmy, który polega na sprzedaży produktów przez niezatrudnionych uczestników. Ich zarobki są uzależnione od planu marketingowego. Celem marketingu tego rodzaju jest budowanie osobistych struktur współpracowników. Dowiedz się na jego temat więcej.

Na czym polega marketing wielopoziomowy?

Marketing wielopoziomowy, nazywany także MLM, to taki sposób działania firmy, spółki czy handlowca, który polega na budowaniu osobistych struktur współpracowników. Od obrotu tychże współpracowników handlowiec otrzymuje dodatkowe prowizje. Tym samym każdy, kto jest wyżej w hierarchii zarabia na działaniach tego, kto jest niżej w hierarchii.

Marketing wielopoziomowy niekiedy jest określany piramidą finansową. Należy jednak pamiętać, że prawdziwy MLM nią nie jest. Różnica polega tu na tym, że w przypadku piramidy finansowej zyski biorą się z wpłat własnych użytkowników. Natomiast w przypadku marketingu wielopoziomowego zyski wynikają ze sprzedaży własnej oraz ze sprzedaży przez pośredników. Dlatego do utrzymania się MLM nie potrzebują nowych uczestników. Wystarczą ci stali. Co więcej, w przypadku piramidy finansowej nie występują żadne towary lub pojawiają się tzw. pseudotowary, np. raporty.

Polecamy: Analityka internetowa – czy jest ważna?

Marketing wielopoziomowy – co powinno budzić zastrzeżenia?

Federalna Komisja do spraw Handlu sugeruje, by z dystansem i pewną dozą sceptycyzmu podchodzić do działań takich organizacji, które bardziej niż na sprzedaży skupiają się na rekrutacji kolejnych uczestników. Pobieranie prowizji za zrekrutowanie nowych członków jest nielegalne, dlatego nasze obawy powinny wzbudzać właśnie tego rodzaju oferty.

marketing wielopoziomowy
fot. pixabay.com

Wówczas nie ma mowy o marketingu wielopoziomowym, ale właśnie o piramidzie finansowej, która w swoim założeniu służy do rekrutowania kolejnych osób i pobierania opłat za samą możliwość uczestnictwa.

Czytaj: Reklama telewizyjna – zobacz, czym jest?

Zalety marketingu wielopoziomowego

Wiele firm w Polsce korzysta z tego modelu biznesowego. Jakie są jego zalety? Przede wszystkim osoba, która zaczyna działać dla innych w tym systemie, zyskuje poczucie celu. W końcu dostrzega, że ktoś zauważa jej działania. Uczestnictwo w programie opartym na marketingu wielopoziomowym w wielu przypadkach ma sprzyjać życiowej zmianie. Programy są budowane w taki sposób, by osoba, która dołącza do sieci, czuła, że właśnie dzięki obecności w takim systemie, ma możliwość zmiany swojego życia na lepsze. Firmy bazujące na marketingu wielopoziomowym dają pracownikom poczucie rozwoju poprzez uczestnictwo w różnorodnych szkoleniach.

Marketing wielopoziomowy daje także dużo wolnego czasu. Celem tego typu struktury jest wygenerowanie stałego zysku bez większego udziału osób postawionych w strukturze wyżej.

Sprawdź także: Reklama radiowa – na czym polega?

Jak wygląda praca na zasadach marketingu wielopoziomowego?

Działanie według zasad marketingu wielopoziomowego opiera się przede wszystkim na samodzielnym researchu oraz testowaniu produktów. Kolejnym krokiem jest rejestracja uczestników / współpracowników, którzy zaczynają zajmować się samodzielną sprzedażą. Ostatnim szczeblem jest budowanie swojej własnej struktury.

Gdy zaczynasz zajmować się marketingiem wielopoziomowym, na pierwszym etapie musisz zbudować swoją sieć klientów. Twoim zadaniem jest poznanie ich potrzeb oraz zdobycie wiedzy na temat tego, czego oczekują od Twoich produktów. Aby lepiej zrozumieć te kwestie, najlepiej samodzielnie zaangażować się w sprzedaż. Wówczas masz większe szanse na to, by dobrze poznać motywacje Twoich klientów i tym samym wypracować sobie sposób pracy.

Kolejnym celem jest zbudowanie silnej struktury dobrze wyszkolonych osób. To dzięki nim jesteś w stanie osiągać najlepsze zarobki. Twoim zadaniem będzie ich zrekrutowanie, np. poprzez social media, a następnie przekazanie wiedzy niezbędnej do tego, by ich działania mogły zacząć przynosić prawdziwe zyski.

marketing wielopoziomowy
fot. pixabay.com

Niestety, wiele osób – zwłaszcza niżej w hierarchii – praktycznie nie zarabia. Aby osiągnąć sukces w marketingu wielopoziomowym potrzeba przede wszystkim długiej pracy nad strukturą i rekrutacja odpowiednich osób.

Marketing wielopoziomowy to taki obszar marketingu, dzięki któremu możesz zarobić. Musisz jednak wiedzieć, jak robić to skutecznie.

Czytaj także: Marketing terytorialny – na czym polega?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here