grupa docelowa
fot. pixabay.com

W marketingu bardzo wiele miejsca poświęca się na przygotowywanie przekazów, które będą podobać się grupie docelowej. Czym właściwie jest grupa docelowa i jak ją poprawnie określić? Co można zrobić, by odkryć, jakie są potrzeby naszej grupy docelowej? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Grupa docelowa – czyli kto?

Bardzo często w marketingu używa się pojęcia grupy docelowej. Są to osoby, do których chcemy skierować nasz przekaz marketingowy. Jak je ustalić? Najprostszym sposobem jest dobranie osób, które spełniają wcześniej ustalone kryteria. Mogą to być np. kryteria związane z wiekiem, miejscem zamieszkania, płcią, wysokością dochodów, liczbą dzieci czy wykształceniem. Możesz także pokusić się o wskazanie innych cech takich jak obawy, pragnienia czy marzenia Twojej grupy docelowej. Za każdym razem warto korzystać z danych statystycznych, np. GUS albo zlecać własne badania jakościowe.

Oczywiście, kryteria, które będą wskazywać na to, czy dana osoba jest w naszej grupie docelowej, czy też nie jest, są zmienne i zależą od konkretnej sytuacji. Dlatego każdorazowo, gdy zajmujesz się wypuszczaniem reklamy usługi czy produktu, musisz zadbać o to, by najpierw wskazać, kto jest Twoim klientem. Dysponując tego rodzaju informacją możesz określić jego potrzeby i w taki sposób projektować swoje działania np. w social mediach czy w obszarze content marketingu.

grupa docelowa
fot. pixabay.com

Grupa docelowa – jak określić swój target?

Grupa docelowa jest inaczej nazywana także targetem. Rozpoczynając jakiekolwiek działania marketingowe, należy rozpocząć je od wskazania targetu. Jak to można zrobić? Podpowiadamy. Opisanie swojego targetu możesz rozpocząć tak jak w przypadku przygotowywania charakterystyki postaci z lektury szkolnej. Najpierw pomyśl o tym, czy Twój przekaz ma być kierowany do kobiet czy do mężczyzn. Zastanów się także nad wiekiem osób, dla których ma być przygotowana komunikacja. Gdy Twoje komunikaty nie są jedynie przeznaczone np. tylko dla kobiet albo tylko dla mężczyzn w jednym konkretnym wieku, możesz pójść nieco dalej i stworzyć persony marketingowe.

Tworząc persony marketingowe, masz szansę w taki sposób podzielić potencjalnych klientów, by stworzyć ich dość dużą grupę. Każda persona musi mieć cechy wspólne, tzn. trzeba zadbać o to, by osoby, które umieszczasz w jednej grupie coś łączyło. Mogą to być np. osoby bezrobotne w wieku 24-30 lat albo emeryci prowadzący aktywny tryb życia. Zauważ, że tu takie elementy jak ich status materialny czy miejsce zamieszkania grają drugorzędną, a nawet trzeciorzędną rolę, ponieważ Tobie chodzi o to, by trafić z komunikatem właśnie do emeryta.

Jak przygotować przekaz marketingowy dostosowany do odbiorcy?

Chcąc dobrze przygotować przekaz marketingowy dla wybranej grupy docelowej, musisz najpierw określić, jaki masz budżet i skąd możesz pozyskać finansowanie. Taka wiedza ułatwi Ci stworzenie konkretnego planu marketingowego. Oczywiście, środki możesz przeznaczyć na reklamę w sieci, obecność na Facebooku i Instagramie czy np. działania pozycjonerskie, ale do swojej grupy docelowej możesz dostać się także poprzez wykorzystanie narzędzi marketingu tradycyjnego. Pamiętaj, że wiele osób wciąż nie korzysta z Internetu – może to być zarówno ich własna decyzja, jak i może to być sytuacja od nich niezależna. Wiele gospodarstw domowych wciąż jest wykluczonych cyfrowo. Do takich osób można trafić z przekazem poprzez ulotki, billboardy czy performance.

grupa docelowa
fot. pixabay.com

W kolejnym kroku, opisz swój produkt czy usługę i wskaż, co takiego ona daje, że ułatwia życie lub pomaga ludziom. Zapisz także, czego od Twojego produktu albo usługi mogą oczekiwać potencjalni klienci. Zastanów się nad tym, czego potrzebują najbardziej. Oczywiście, pomocne tu mogą być badania marketingowe, z których wiedzę możesz czerpać na każdym etapie.

Przyjrzyj się (lub zleć badania) temu, jak komunikują się takie osoby. Przeanalizuj, co jest dla nich zrozumiałym przekazem, a co nie. Jeżeli Twoja grupa docelowa posługuje się slangiem, warto przemycić ich język do swoich materiałów marketingowych.

W tym celu warto opisać: aspekt demograficzny, miejsce zamieszkania, kwestie psychologiczne, sposób korzystania z mediów.

Grupa docelowa to istotny element każdej kampanii reklamowej. Warto wziąć ją pod uwagę tworząc tego rodzaju przekazy.

Czytaj także: Co składa się na sukces marketingowy firmy?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here