marketing mix
fot. pixabay.com

Marketing mix jest wykorzystywany do osiągania określonych celów biznesowych. Zobacz, na czym dokładnie polega i ciesz się z korzyści, które przynosi. Dowiedz się, dlaczego wiele firm korzysta właśnie z tej formy marketingu i jaka jest jej przewaga nad innymi. Zapraszamy do lektury.

Czym jest marketing mix?

Pojęcie marketingu mix pojawia się bardzo często, gdy mowa o zwiększaniu popytu firmy na jej ofertę. Marketing mix pozwala skutecznie wpływać na otoczenie firmy. Istnieje kilka koncepcji marketingu mix.

Jedną z nich jest tradycyjna koncepcja 4P, która przez marketing mix nakazuje rozumieć przez pryzmat takich czterech elementów, komponentów składowych jak: product, czyli produkt, price – cena, promotion – promocja, place – dystrybucja. To są główne narzędzia, które mogą przesądzić o skuteczności zaprojektowanych kampanii reklamowych.

Drugą znaną koncepcją marketingu mix jest tzw. nowoczesna koncepcja 4P. Jej elementami składowymi są: ludzie, procesy, programy, dokonania.

marketing mix
fot. pixabay.com

Kolejną, bardziej ukierunkowaną na klienta koncepcją jest koncepcja 4C. Jej główne elementy to: wartość dla klienta, koszt, wygoda oraz komunikacja. Inną znaną teorią marketingu mix jest rozszerzona koncepcja 7P. Punktem wyjścia do jej stworzenia była koncepcja 4P. Została ona jednak poszerzona o takie elementy jak: ludzie, proces oraz świadectwo materialne.

Sprawdź także: Marketing dla prawników – jak można się komunikować?

Tradycyjna koncepcja 4P – na czym polega?

Na początku jednak była koncepcja 4P, a więc wspomniane już komponenty takie jak: produkt, cena, promocja, dystrybucja. W tej tradycyjnym rozumieniu produkt jest wartością dla klienta, ponieważ zaspokaja on jego konkretne potrzeby. Muszą się więc z nim wiązać konkretne funkcje, a także emocje czy dopasowana do klienta estetyka. Cena jest po prostu kosztem, który ponosi klient za to, że decyduje się na zakup określonego produktu. Ustala się ją łącząc koszty poniesione nie tylko na wytworzenie produktu, ale również na jego dystrybucję, reklamę oraz promocję.

Promocja natomiast jest formą komunikacji z rynkiem. Dzięki promocji firma może przekazywać informacje klientom na temat zalet swoich produktów. Promocja może także kształtować określone potrzeby klientów. Istnieje wiele form promocji i reklamy. Może to być zarówno reklama tradycyjna, np. realizowana poprzez przekazywanie interesujących gadżetów reklamowych, jak i reklama internetowa, która odbywa się za pomocą takich narzędzi jak blog firmowy, media społecznościowe, takie jak Instagram, Facebook czy nagrywanie filmików na YouTube. Sposobem na promocję mogą być również relacje interpersonalne albo marketing afiliacyjny. Nie można w kontekście tradycyjnej koncepcji 4P zapomnieć także o pojęciu dystrybucji. Dystrybucję należy rozumieć w kategoriach kanałów, które umożliwiają dotarcie do klientów. Są to nie tylko sklepy, ale również dystrybucja występuje w skali mikro, ponieważ takim kanałem dotarcia do klienta może być także miejsce na półce, jakie zajmuje produkt.

Zobacz również: Marketing społeczny – dlaczego jest tak istotny?

Nowoczesna forma koncepcji 4P

W kolejnej, o wiele bardziej nowoczesnej koncepcji 4P, którą warto w tym kontekście również opisać, trzeba zwrócić uwagę na inne elementy. Tworzą ją bowiem: ludzie, od których wymaga się zwiększenia świadomości marketingowej w firmie sprzedażowe, procesy, które pozwalają na nawiązywanie relacji z otoczeniem. Nie można także zapomnieć o takich pojęciach jak: programy, które dotyczą działań mających na celu koncentrację się na kliencie, a także dokonania. To dzięki tym ostatnim firma ma możliwość oszacowania swojego sukcesu za pomocą konkretnych mierników finansowych oraz pozafinansowych.

marketing mix
fot. pixabay.com

Wprowadzenie nowych produktów na rynek nierzadko wymaga nie tylko błyskotliwości, inwencji twórczej, ale także konkretnych działań, które pozwolą na osiąganie zamierzonych celów. Pomocnym narzędziem jest tu marketing mix. To sposób na uświadomienie sobie najważniejszych zasad rządzących rynkiem oraz zachowaniami klientów. Dotąd powstało wiele nowych lub udoskonalonych koncepcji, jednakże zawsze warto wracać do tej tradycyjnej, która dała podwaliny pod pozostałe.

Czytaj także: Personal branding – jak budować markę osobistą?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here